FOR MEGET, FOR LIDT!
Vi taler for meget om CO2 og for lidt om mængde og kvalitet
BLOG-INDLÆG af Christian Terkelsen, Founder Craftsmanship, Craftsmanship.nu
ØGET FORBRUG. Én af de største nyheder hen over påsken var billeder fra Suez-Kanalen, hvor et fragtskib var kommet ud af kurs og nu spærrede kanalen i begge retninger. Det var en kritisk blokering, der satte en stor prop i en af virksomhedernes største forbindelseslinjer mellem Asien og Europa.
Der var dagligt billeder fra Egypten af kæmpende folk, der i døgndrift arbejdede på at få skibet på ret køl. Og man var på intet tidspunkt i tvivl om, at der var mange penge på spil for nationer og store virksomheder ift. at få problemet løst hurtigst muligt.
Det 400 meter lange fragtskib er også billedet på en verdenshandel og et forbrugsmønster, der blot bliver større og større. I en tid hvor alle snakker om at nedbringe eller indfange CO2 udledningen, og hvor der er et stort fokus på omlægning fra sort til grøn energi samt nye bæredygtige materiale alternativer, så er der ikke meget fokus på, hvad et 400 meter fragtskib egentlig er symbolet på ift. vores forbrugsvaner.
OVER-SHOOT DAY. Danmark’s ”over-shoot day” var i år fredag d. 26 marts. Hvis du ikke kender begrebet, så er det den dato, hvor Danmark har brugt sin andel af verdens naturressourcer ift. vores lands størrelse. Helt konkret betyder vores overskridelse af Danmarks bio-kapacitet, at hvis hele jordens befolkning havde samme forbrugsmønster som os, så ville det kræve hele 4,3 jordkloder.
Den 26. marts vidner om, at Danmarks forbrugs- og produktionsmønster langt fra er så bæredygtige, som vi går og tror. Faktisk er vi i 2021 det 8. hurtigste land i hele verden til at forbruge vores andel, kun slået af lande som Qatar, USA og De Forenede Arabiske Lande.
Derfor er det vigtigt, at vi minder os selv om, at bare fordi vi arbejder på at få 400 meter fragtskibe til at sejle på grønt brændstof, så gør det jo hverken skibet, fragtprocessen eller købet bæredygtigt. Det samme kan man eksempelvis sige om vores syn på fremtidens el-biler.
GRØN FOKUS, LÆNGERE LEVETID. Derfor skal vi begynde at tale mere om, hvordan vi får udviklet vores forretningsmodeller, hvor vi fokuserer mere på at nedbringe forbrugerens behov for mængde. Det er svært, fordi danske virksomheder ofte tjener penge ift. mængdesalg. Men et forslag kunne være, at vi bl.a. skal til at udvikle endnu flere produkter, der oser af kvalitet. Dansk Kvalitet!
Min tørretumbler går i stykker, og det vil koste mig næsten det samme at få en reparation end at købe en ny, så jeg vælger selvfølgelig at købe en ny. Min computer er blevet langsom, men jeg skal betale forholdsvist meget for at få den opdateret ift. at købe en helt ny, så jeg vælger selvfølgelig at købe en ny. Og sådan er det hele vejen rundt.
Derfor skal virksomheder bl.a. satse på deres produktkvalitet og nye produktionskæder. Eksempelvis ved at øge antallet af år, hvor der er garanti på produktet. Samtidig skal vi kigge kritisk på vores produktions- og forsyningslinjer, hvor kortere transportafstande bør være et væsentligt bæredygtigheds-kriterium. Målet må være, at skibene i Suez-Kanalen i fremtiden ikke bliver større og flere, men at de bliver mindre og færre.
BÆREDYGTIG VÆKST. Mit budskab udfordrer vækst-begrebet, som vi traditionelt kender det i dag; Vi skal vækst’e mere, sælge mere, producere mere – og så forfra. Men hvis vi for alvor skal flytte vores over-shoot-day til senere på året, så skal vækst handle om noget helt andet; vi skal vækst’e produktgarantien, vækst’e produktkvaliteten, vækst’e lokale forsyningslinjer og vækst’e kundernes muligheder for at tilvælge bæredygtige alternativer ift. dét vi gør i dag.
Præsentation
Christian Terkelsen skriver om bæredygtige organisationer, organisering og ledelse på UdbudsMedia.dk