Det offentlige og de grønne indkøb

550 offentlige udbydere er spurgt. Godt 20% – eller i alt 121 udbydere har svaret. Hovedparten har stillet grønne krav – når det har været relevant. I 71 % af udbuddene er der stillet mindst ét grønt krav. Men størstedelen får ikke stillet alle relevante grønne krav viser styrelsens undersøgelse.

Undersøgelsen giver en status for offentlige grønne indkøb i Danmark i 2013 – og dækker et bredt udsnit af myndighedstyper og indkøbsorganisationer og har udbudt både rammeaftaler og offentlige kontrakter. Da en del af de 121 udbud omfatter mere end ét indkøb, dækker undersøgelsen i alt 178 indkøb.

Spørgeskemaundersøgelsen er foretaget blandt de offentlige udbydere, der i 2013 gennemførte udbud inden for en af de ni produktkategorier, som er omfattet af undersøgelsen. Disse er: It og elektronik, Vej og park, Tekstiler, Rengøring, Møbler, Papir, Bygge og anlæg, Transport, Fødevarer. De grønne krav, der monitoreres på i undersøgelsen, er formuleret med udgangspunkt i EU’s grønne indkøbskriterier og nationale vejledninger, som er tilgængelige for de offentlige udbydere på hjemmesiden ”Den Ansvarlige Indkøber” – http://www.csr-indkob.dk/

I alt 550 offentlige udbydere har modtaget undersøgelsens spørgeskema, og i alt 121 udbydere har svaret. De dækker et bredt udsnit af myndighedstyper og indkøbsorganisationer og har udbudt både rammeaftaler og offentlige kontrakter. Da en del af de 121 udbud omfatter mere end ét indkøb, dækker undersøgelsen i alt 178 indkøb.

Den fremtidige digitalisering af EU-udbud vil bidrage til, at der kan opnås mere præcise målinger, slutter informationen fra Miljøstyrelsen.

Del dette med dit netværk: