HORN står stærkere med Svanemærke

Svanemærket er en stor del af HORN Bordpladers bæredygtighedsstrategi. Certificeringen styrker kommunikationen, giver anerkendelse – og er nøglen til nye samarbejdspartnere. HORN producerer bordplader fra den jyske by Aulum og har et stort fokus på ansvarlig produktion og bæredygtig udvikling. I 2018 fik HORN en serie med massive træbordplader certificeret med Svanemærket. Året efter kunne de lancere de første svanemærkede laminatbordplader, og i 2020 fulgte et komplet udvalg af certificerede linoleumsbordplader.

– Vi har valgt at udvide vores sortiment af svanemærkede bordplader, da vi oplever stor efterspørgsel fra samarbejdspartnere. Svanemærket vinder frem i de nordiske lande og i branchen, og det er derfor den rigtige vej for os at gå i vores arbejde med bæredygtig udvikling, fortæller Anna Kathrine Ahler Karkov, som har ansvaret for HORN Bordpladers forretningsudvikling, CSR og marketing.

– Vores bæredygtige udvikling har krævet, at vi har været bannerfører blandt både leverandører og kunder. Det er vi lykkedes godt med – især, fordi Svanemærket skaber stor værdi for bl.a. køkkenproducenterne. Det sætter også et krav om fortsat udvikling, og derfor er bæredygtighed ikke længere et særskilt område, men et hovedfokus for alle vores bordpladetyper, fortæller Anna Kathrine Ahler Karkov og tilføjer: – Vi står uden tvivl stærkere med Svanemærket. For dermed er der en tredjepartscertificering, der har godkendt, at det, vi siger, passer. Certificeringen dokumenterer vores bæredygtighedsindsats – og dermed får vi mere pondus til vores kommunikation med både leverandører og kunder. Og så er det en styrke, at kriterierne løbende strammes, for det sætter barren for, at alle med en certificering til mærket skal udvikle og forbedre sig.

Og det går godt hos HORN. I 2020 kom de ud med et rekordresultat på 11,1 mio. kr. før skat. Her fremhæver administrerende direktør for HORN Jakob Bressendorf, at flere kunder vælger HORN til på grund af deres bæredygtighedsstrategi: – Alene det seneste år har vi set flere nye kunder, der har valgt os til på den baggrund, og vi oplever også, at de eksisterende kunder i stigende grad efterspørger de mere bæredygtige løsninger. Vi kan derfor mærke, at der bliver stillet krav til os, og ofte bliver vores certificering med Svanemærket simpelthen nøglen til, om vi får lov til at levere eller ej.

Men det er ikke kun forretningens fremtid, det handler om. Der er også det store billede: – Med Svanemærket får vi bl.a. styr på kemien, når det eksempelvis gælder vores lime og overfladebehandlinger. Vi har ændret på begge dele, både hvad angår den type og mængde, vi bruger. Svanemærket bidrager til den cirkulære økonomi, og derfor er den slags tænkt ind i kriterierne, så træet en dag kan genanvendes. Samtidig er det et stærkt redskab for os til at bidrage til FN’s verdensmål – især mål 12 om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer,” siger Anna Kathrine Ahler Karkov.

Også en styrke i Sydeuropa. HORNs primære marked er Norden, men Sydeuropa er også et vigtigt marked, som begynder at få øjnene op for certificerede produkter. Her er Svanemærket et stort plus: – Sydeuropa arbejder på nogle andre parametre, når der handler om bæredygtighed,” siger Anna Kathrine Ahler Karkov og fortsætter: – Når vi fortæller vores kunder i Sydeuropa, at et stort udvalg af vores produkter er certificeret med det officielle miljømærke i Norden, giver det ikke desto mindre en fordel. For det signalerer, at vi har styr på vores processer og dokumentation.

 

Nemmere rekruttering. Det øgede fokus på bæredygtighed har også haft betydning for tiltrækningen af nye medarbejdere: – Vores generelle fokus på bæredygtighed har helt klart stor betydning for vores evne til at kunne tiltrække nye medarbejdere, selvom vi har mange odds imod os på grund af vores placering. Flere ansøgere tager stilling til ansvarlighed og ønsker at være en del af en virksomhed, der arbejder for en mere bæredygtig fremtid – og kan dokumentere deres indsats. Det kommer vi uden tvivl kun til at se mere til, slutter Anna Kathrine Ahler Karkov. Kilde: Ecolabel.dk

Del dette med dit netværk: