DI: Forretningskritisk bureaukrati

Jakob Scharff, Branchedirektør: Brems bureaukratiet for internationale ansatte

Hver dag løser internationale medarbejdere vigtige samfundsopgaver, men summen af bureaukrati er forretningskritisk. Servicebranchen oplever – ligesom resten af dansk erhvervsliv – store rekrutteringsudfordringer. Prognoser forudser en tilbagegang i dansk økonomi, men det modsvarer ikke den arbejdskraft, der kommer til at mangle, når vagten, rengøringsassistenten eller omsorgshjælperen går på pension.

Derfor er der særlig god grund til at anerkende de internationale kolleger, der hver dag løser nogle af de vigtige samfundsopgaver. Erhvervslivet ved, at der er brug for jer! Men vi ved også, at ansættelsesprocessen er præget af benspænd, der udfordrer dansk konkurrenceevne.

Man kan ikke få et skattekort, før man har et CPR-nummer. Man kan ikke få et CPR-nummer, før man har en bopæl. Bureaukratiet forstærkes yderligere af, at de enkelte trin har lange sagsbehandlingstider. Konsekvensen bliver, at de kvalificerede kolleger fra udlandet vælger Danmark fra.

Summen af bureaukrati er forretningskritisk. Derfor har vi i DI en klar opfordring til den kommende regering: Få nu én gang for alle styr på bureaukratiet, når vi ansætter kolleger fra udlandet! Erhvervslivet og vores kolleger fra udlandet ønsker det, men vi er afhængige af politikere, der udviser handlekraft.

Del dette med dit netværk: