DI: Fair offentlig konkurrence, tak

Det er ikke altid på lige vilkår. Det mener DI Rådgiverne, der efterlyser mere klare regler for offentlig konkurrence

Danske politikere bør se nærmere på reglerne for, hvordan offentlige virksomheder byder ind på opgaver i konkurrence med det private marked, mener DI Rådgiverne.

Når offentlige institutioner byder ind på opgaver i konkurrence med private virksomheder, sker det ikke altid på fair vilkår. Sådan lyder det fra DI Rådgiverne, der i forbindelse med en ny redegørelse om det offentlige-private samarbejde opfordrer politikerne til at skabe mere klare rammer for, hvornår og hvordan offentlige institutioner kan byde ind på opgaver i konkurrence med private rådgivervirksomheder.

– Der er mange offentlige institutioner, som i dag udbyder for eksempel rådgiveropgaver i konkurrence med private virksomheder. Det er der som udgangspunkt ikke noget galt i, og det er kun godt med mere konkurrence. Men problemet opstår, hvis det ikke foregår på lige vilkår eller ikke er lovligt, siger Henriette Søltoft, branchedirektør for DI Rådgiverne.Problemet består blandt andet i, at reglerne for prissætningen for offentlige institutioner er uklare, mener DI Rådgiverne. Hvis ikke alle omkostninger medregnes, kan de offentlige institutioner tilbyde lavere priser end de private virksomheder, forklarer hun.

Et eksempel på ulovlig offentlig virksomhed er ifølge DI Rådgiverne Region Midtjyllands forsknings- og konsulentenhed Defactum, som løser opgaver for kommuner, regioner og private virksomheder. Defactum yder blandt andet bistand og undervisning inden for social- og sundhedsområdet. For eksempel har Defactum evalueret kvalitet i den kommunale indsats over for borgere med svære psykiske lidelser og deltaget i et metodeudviklingsprojekt om forebyggelse af rocker- og banderekruttering. 

Ifølge DI Rådgiverne havde Defactum i 2014 en indtægt fra opgaver på det private marked for cirka 55 millioner kroner. Ifølge Henriette Søltoft har en regional institution lov til at udnytte perioder, hvor der er få opgaver til medarbejderne, til at byde ind på opgaver i konkurrence med private virksomheder. Problemet opstår, hvis en regional institution har så mange ansat, at der fast kan løses opgaver på det private marked. Det sker ifølge Henriette Søltoft i Defactums tilfælde.

– De må ikke opbygge en konsulentenhed, der på daglig basis konkurrerer om opgaver i det private, når de som en del af regionen får offentlig støtte, siger Henriette Søltoft.

Region Midtjylland mener ikke, at der sker nogen overtrædelser af regler eller love, når Defactum byder ind på opgaver i konkurrence med private virksomheder.

– Vi har svaret Statsforvaltningen, at vi ikke mener, at der er tale om ulovlig konkurrence. Loven fastsætter rammer for, hvad vi som region må udføre for andre myndigheder og på det private område. Det er vores opfattelse, at vi holder os inden for de rammer, siger Poul Carstensen, kontorchef, juridisk kontor i Region Midtjylland.

Henriette Søltoft ser frem til, at Statsforvaltningens tager stilling til klagen fra DI Rådgiverne, og håber, at de danske politikere under alle omstændigheder vil komme med mere klare regler for, hvordan offentlige institutioner skal bære sig ad, når de byder ind på opgaver i konkurrence med det private marked.

Del dette med dit netværk: