Kongeligt “højlydt surmuleri”

Gælder der mon særlige udbudsregler for indkøb til kulturinstitutioner? Nej, det gør der ikke!

Det har Rigsrevisionen fastslået – og bl.a. kritiseret Det Kongelige Teater for ikke at have tjekket, om teatret kunne have fået billigere billetsystem, balletsko o.ma. Dette ved for eksempel ved at sende dem i udbud, som loven de facto kræver. Rigsrevisionen har foretaget en stikprøve blandt 187 indkøb hos 6 af landets største kulturinstitutioner.

Det er Politiken, der følger op og refererer bortforklaringer i kaliberen total mangel på rettidig omhu. Modsat af, hvad bl.a. Deloitte peger på af millionbesparelser, fastslår en harmdirrende kulturchef:  – Når det kommer til stykket, er det små beløb, det handler om. Tillige giver samme udtryk for, at det er skuffende, at ressortminister Haarder bare “retter ind” på revisorernes kritik. Gældende lovgivning er tilsyneladende ikke god latin for kultur-chefen. Fakta og den faktuelle verden syntes at være strøget direkte hen over hovedet på nationalscenens leder – og det i den bedste “hvis ded` er fakta, så benægter à fakta”, stil!

Køber institutionerne ind i overensstemmelse med forvaltningsretlige principper og gældende lovgivning samt retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser samt bygge- og anlægsopgaver? Understøtter institutionernes og Kulturministeriets styring og opfølgning, at indkøb gennemføres på en sparsommelig måde? Sådan lød spørgsmålene, da Rigsrevisionen tog initiativ til udbudsundersøgelsen i september 2015. Der blev foretaget en stikprøve blandt 187 indkøb hos 6 af landets største kulturinstitutioner. Institutionerne får kritik for i mange tilfælde ikke at overholde loven, når de køber alt fra frokostordninger til balletsko.

Dagbladet Politiken har fulgt op og taget en samtale med Nationalscenens leder Morten Hesseldahl (foto Christian Als) om indkøbet af nyt billetsystem, ny hjemmeside, balletsko, brandsikring, gulvpleje, køleanlæg og foyerbelysning. Hesseldahl giver udtryk for at savne ” professionalisme og forståelse for”, at teatret i de fleste tilfælde har fremlagt gode forklaringer på, hvorfor man har handlet, som man har. Kritikken af teatrets indkøb af balletsko, der ikke er sendt i udbud efter EU-reglerne, fordi der kun findes to leverandører i verden, er et af eksemplerne på, at Rigsrevision ikke viser forståelse for, at teatrets indkøb er af “højt specialiserede varer”, siger han til Politiken – og tillige har han plausible forklaringer på mere almindelige indkøb af alt fra en lydpult og ingeniørrådgivning til hjemmeside og branddøre?

-Det er små beløb, det handler om«, siger han til Politiken og afviser blankt, at der skulle være flere millioner at hente ved bedre indkøbspraksis, som blandt andre Deloitte har vurderet.

Del dette med dit netværk: