Et 7-trins koncept for læring

Når det handler om
læringssituationer
og læringsmiljøer

Lekolar har et koncept, som danner grundlaget for vores indretning af nye læringsmiljøer på skoler og daginstitutioner. Det er baseret på syv læringssituationer og det er udviklet ud fra teoretiske og praktiske studier af læringsmiljøer, læringsstrile, læreplaner og nurovidenskab.

Der tales ofte om, hvordan man kan få møbler og inventar til at passe til rummet. Hos Lekolar vil vi hellere tale om, hvilke møbler som passer til de forskellige læringssituationer. Det kalder vi rummelige løsninger.

Vi forlader den traditionelle måde at tale indretning på til fordel for at fokusere på fleksibel indretning med plads til forandring.
 

FORTÆLLINGER I CENTRUM

Her samles man til historiefortælling, sang, præsentationer eller andre typer fortællinger. Der er en som taler og flere, som skal kunne høre, hvad der bliver sagt, og se, hvad der bliver vist.

 

SAMSPIL

Læring sker oftest bedst i samspil med andre, for da udvikler barnet også sine sociale kompetencer og sit sprog. Gennem leg og rollespil imiterer børnene det de ser og oplever blandt kammerater, voksne og i samfundet.

 

UDFORSKNING

Nysgerrighed og lyst ligger til grund for det udforskende arbejde, som man i dag har i mange børnehaver. Det kræver plads til at undersøge, eksperimentere, fremstille, bygge, sammenligne, sortere etc.

 

VIDENSRUMMET

Man anvender i højere grad tablets i børnehaver. Børnene henter viden digitalt sammen med pædagogerne. Biblioteker er en anden vigtig kilde til viden og nogle børnehaver har deres eget lille traditionelle biblioteksområde.

 

HULEN

I en hverdag med mange aktiviteter og forskellige tempi er der behov for et område med fred og ro. Gerne et sted hvor man kan sidde lidt for sig selv i sin egen verden, men stadig have udkig til de omkringliggende aktiviteter.

 

BEVÆGELSE

Vi ved, at børn lærer bedre, når de får lov til at bruge hele deres krop og alle deres sanser. En aktiv hverdag med en masse bevægelse bidrager til et bedre helbred og en øget koncentration.

 

REKREATION

I løbet af en aktiv dag i børnehaven har børnene brug for at lade batterierne op. Sørg for at skabe et behageligt miljø til spisning og afslapning.

 

Del dette med dit netværk: