Pest eller kolera?

Gamle tog uden plads til teknologi vs. strømlinet skinneteknologi uden tog på! Et billede af dansk transportpolitik, når det er værst!

Et review af Banedanmarks signalprogram til en pris, der kan matche en ekstra Storebæltsbro, viser, at installation af ombordudstyr i landets aktuelle togflåde er en udfordring. Uden dette kan et tilstrækkeligt stort antal tog ikke køre på skinner med de nye signaler! Risikoen for at stå med et skinnenet med nye signaler, uden et tilstrækkeligt antal tog som kan køre på skinnerne = risiko for markant forringet togtransport for passagererne, hvis der ikke gøres noget.

Det har landets transportpolitikere så gjort. Resultatet er ringere togdrift helt frem til år 2030 …tidligere lød planen 2023 …tidligere 20121 og fra start var planen at danskernes togtrængsler skulle være overstået i 2019.

Hvad der samlet set er nyt i denne problemstilling er ikke til at gennemskue, men sådan lyder vurderingen fra Deloitte, der har peget på hvad ”der fremstår som den bedst mulige alternative udrulningsplan”.

Den glædelige nyhed er, at selve signalprojektet ikke bliver fordyret, da der er identificeret besparelsesmuligheder, lyder en meddelelse … der straks tager et forbehold i regulært bortforklarende politiker-/embedsmandssprog: ”Den udskudte udrulning af nye signaler giver ifølge Banedanmark meromkostninger på ca. 2,8 milliarder kroner til bl.a. immunisering af gamle signaler og længere tid med vedligehold og trafikstyring af gamle signaler. De gamle signaler er nemlig væsentligt dyrere i drift end det nye signalsystem.”

Vuptu … sådan bliver offentlige besparelser til merbevillinger inden for dansk togdrift!

Del dette med dit netværk: