Telemedicin giver gevinster

 

Sundhedsfaglige ydelser over afstand, typisk via en internetforbindelse mellem patientens hjem og et hospital, kan give større tilfredshed. Mens patienterne beskriver gevinsterne som øget tryghed og frihed til at passe andre gøremål i hverdagen, har sundhedspersonalet oplevet nye muligheder for at ”fange” problemer i opløbet.

Telemedicin har ofte svært ved at vise et økonomisk potentiale, fordi arbejdsgangene typisk er nye og endnu ikke indarbejdet i vanlig praksis. Til gengæld viser evalueringen, at patienterne er meget tilfredse med telemedicin og at det løfter behandlingskvaliteten.

 

– Det giver altså ikke mening udelukkende at spørge, om telemedicin i sig selv er en god forretning, da det er teknologier, som kan anvendes indenfor vidt forskellige behandlingsområder, forklarer Torben Mogensen, Vicedirektør på Hvidovre Hospital.

 

– Det er en afgørende pointe, at telemedicin ikke bare skal lægges oven i det, vi gør i forvejen. Arbejdsgangene skal tænkes igennem og ændres, ligesom vi har gjort med det succesfulde delprojekt om telemedicin til gravide med komplikationer, siger Britta Ravn, fra Region Midtjyllands Center for Telemedicin.

Det tætte tværregionale samarbejde i projektet, som også omfatter et tæt samarbejde med Telecare Nord i Region Nordjylland, har skabt et solidt teknisk fundament for fremtidens telemedicin

Del dette med dit netværk: