Sammen om hjælpemidler

De kommunale indkøbschefer i SKI’s indkøbsstrategigruppe har netop vedtaget de overordnede rammer for genudbuddet af rollatorer, elscootere, senge, tryksårsforebyggende madrasser og hjælpemidler til toilet og bad på genudbuddet af 50.98 Genbrugshjælpemidler.

Som noget nyt er en følgegruppe af virksomheder på hjælpemiddelområdet helt tæt på arbejdet med at kvalitetssikre udbudsmaterialet til den kommende SKI-aftale på genbrugshjælpemidler. Ved at arbejde tættere sammen med markedet kan SKI bedre indarbejde virksomhedernes kendskab til produkterne og den teknologiske udvikling i udbuddet. Forud ligger et omfattende analysearbejde og en tæt dialog med markedet, repræsentanter for brugerne og kommunerne.

Aftalen skal træde i kraft i juni 2024, og det er Sofia Vork Stokholm fra SKI, der skal styre genudbuddet godt i mål. Hendes ekspertise ligger ikke i udbudslov og jura, men på hjælpemiddelområdet, hvor hun i mange år har arbejdet med krav og standarder – først som ergoterapeut i en kommune og senere i Dansk Standard. For at styrke samarbejdet og opnå en endnu bedre aftale har hun i samråd med brancheforeningen Danish.Care etableret en leverandørfølgegruppe.

Fokus på innovation og grønne løsninger. Det er ikke første gang, at SKI etablerer en leverandørfølgegruppe i forbindelse med en udbudsproces. Særligt på it-området bliver der i stigende grad nedsat grupper, der sideløbende med de offentlige kunder arbejder med at kvalificere udbudsmaterialet på baggrund af deres kendskab til produkter og teknologisk udvikling. – Leverandørfølgegruppen giver SKI mulighed for at afprøve de idéer, vi sammen med kommunerne har til, hvordan vi gør aftalen grønnere. Både i forhold til produkter og indkøbsadfærd.

På hjælpemiddelområdet er det særligt kvalitet og funktionalitet der fylder, og derfor giver det ifølge Udbudskonsulent i SKI, Sofia Vork Stokholm god mening at arbejde tættere sammen med hjælpemiddelvirksomhederne.

Del dette med dit netværk: