God praksis

Håndslag på anbefalinger om god praksis for offentlige indkøb

– Som offentlige indkøbere ser vi løbende på, hvordan vi opnår større gevinster i samarbejdet med private leverandører. En vigtig del af den proces er at identificere de elementer i kontrakterne, der fordyrer serviceydelsen unødigt, og som medfører et spild for begge parter. I et nyt idekatalog peger vi på, hvordan man overkommer disse barrierer, så der i stedet prioriteres ressourcer til at give borgerne en bedre serviceydelse, siger bestyrelsesformand i IKA, Jeanet Vandling.

Baggrund: Indkøbere og serviceleverandører enes om god praksis for offentlige indkøb. Seks konkrete anbefalinger fra IKA – Forening af Offentlige Indkøbere og DI Service skal give bedre udbud om rengøring på skoler, tøjvask for ældre borgere, vagtordninger ved offentlige bygninger og andre offentlige ydelser.

.Offentlige institutioners kontrakter med private virksomheder om serviceydelser som fx hjemmepleje, rengøring og vagtordninger kan blive meget bedre. Det mener både IKA – Forening af Offentlige Indkøbere og DI Service, som derfor er gået sammen om at udarbejde seks konkrete forslag, som kan gøre kontrakterne bedre.

I idekataloget giver IKA og DI Service også offentlige indkøbere inspiration til, hvilke formuleringer de kan bruge i deres kontrakter med private leverandører. – Når vi præsenterer vores ideer for offentlige indkøbere, efterspørges det ofte, at vi kommer med konkrete forslag om, hvordan det formuleres i kontrakten. Derfor giver vi for hver anbefaling inspiration til, hvordan kravspecifikationer, bonusmodeller, ansvarsbestemmelser mv. kan se ud. På den måde gør vi det håndgribeligt, hvad der er tankerne bag anbefalingerne, siger formand for DI Service Udbudspanel Morten Schou Andersen.

– Private leverandører arbejder for at øge borgernes tilfredshed med den offentlige service. Men det kan være svært, hvis kontrakten stiller detaljerede krav til, hvordan opgaven skal løses. Derfor anbefaler vi, at kontrakterne primært stiller krav til virkningen af leverandørens løsninger. Det giver friere rammer til at udvikle opgaveløsningen, og det forpligter leverandørerne til at tage ansvar for at borgerne får en bedre service, siger Morten Schou Andersen.

Se hele idekataloget “https://service.di.dk/SiteCollectionDocuments/Idekatalog%20om%20den%20gode%20servicekontrakt%202017-WEB.pdf”

Del dette med dit netværk: