Multi-sourcing & IT-kontrakter

Af Flemming Kjærsdam

Virksomhederne bruger stadig flere leverandører til at levere it og integration af services som led i den digitale omstilling. Dermed opstår risikoen for, at gennemskueligheden og transparensen af de leverede ydelser bliver mere uklare. Dette kan medføre flere konflikter mellem it-leverandørerne og kunderne om, hvem der har ansvaret. 

Når flere IT-leverandører leverer til den samme kunde, bliver det stadig sværere at styre for virksomhederne. Hvem har ansvaret for at finde og løse fejl i et komplekst it-miljø, og hvem skal betale? Det er spørgsmål, som disse der trænger sig på i et multi-sourcet it-miljø.

Danske IT-Advokater deltager på itSMF konferencen den 26. og 27. oktober 2016. Bestyrelsesmedlem Tue Goldschmieding, Danske IT-Advokater, holder indlæg om de nye krav til it- og service kontrakter i takt med, at flere virksomheder entrerer med flere leverandører, og at serviceleverancer bliver mere specialiserede og dermed bliver integrationen af services langt mere kompleks. 

”Der er flere lag i Service Integration. Når der er flere leverandører om at levere, bliver det sværere for virksomhederne at styre leverandørerne. Derfor er det afgørende at have en god kontrakt til at styre leverandørerne med. Men det er også vigtigt at sige, at de traditionelle kontrakter ofte ikke er sofistikerede nok til at styre flere leverandører i praksis. Så det vil kræve nye mekanismer i it-kontrakter, der bliver bedre til at få flere leverandører til at arbejde ordentligt sammen, så forretningens ydelser hænger sammen end-to-end,” siger Tue Goldschmieding (foto), der er partner i Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel. 

Nogle af de forhold, der skal håndteres anderledes i it-kontrakter for at opnå bedre sammenhæng mellem flere leverandører, er governance, og cross-functional processer som change management og ikke mindst de økonomiske incitamenter, der ligger til grund for samarbejdet med leverandørerne. Kontrakten skal ikke alene regulere relationen mellem leverandør og kunde, men også leverandørens rolle i kundens samlede leverandørlandskab.

Det var i en fjern fortid, at virksomhederne outsourcede deres it-drift og softwareudvikling i årelange kontrakter til én leverandør. Nu er det for øvrigt heller ikke kun it-afdelingen, der køber IT. Der købes IT og services fra flere afdelinger i virksomhederne, og det gør det endnu sværere at skabe sammenhæng på tværs af afdelingerne i virksomhederne. Virksomhederne køber servere et sted, netværk hos en anden leverandør, flytter kontorsystemer op i skyen, service og support outsources til en helt fjerde leverandør. 

”Vi har set flere forskellige typer af kontrakter som konsekvens af, at virksomhederne benytter flere leverandører. Men der er ingen af disse varianter, der løser alle problemerne. Den gyldne nøgle, der låser området op som sådan, har vi endnu ikke set. Udfordringen, som virksomheden står overfor, er, hvordan laver man en kontrakt, der skaber et tilstrækkeligt incitament til de forskellige leverandører om at trække i samme retning, uagtet at de dybest set er konkurrenter og at de har interesse i at beskytte deres egen forretning. Det handler om at finde en model, der gør det muligt for kunden at styre sine leverandører på en effektiv måde uden, at kontrakten indeholder eksorbitant høje risikopræmier,” siger Tue Goldschmieding. 

Han siger, det er ikke en model, der alene kan løses gennem processer, eller gennem nye kontrakter eller gennem kommercielle aftaler. Man skal finde en balance mellem de tre faktorer, der får leverandørerne til at trække i samme retning.

Danske IT-Advokater gennemførte i foråret 2016 en analyse blandt 111 private virksomheder. Analysen viste, at hver fjerde danske virksomhed har haft en tvist eller en konflikt med en it-leverandør inden for de seneste 12 måneder. Sammenlignet med en analyse året forinden viser det en markant vækst i antallet af konflikter. 

”Det er helt tydeligt i undersøgelsen, at jo flere leverandører, der leverer til virksomhederne, desto flere konflikter opstår der. Både mellem kunder og leverandører og mellem leverandørerne. Det er også en konsekvens af, at jo mere virksomhederne spreder deres indkøb på flere leverandører, desto mindre bliver den enkelte serviceleverance, og det er med til at presse den enkelte leverandør på indtjeningen. De bliver mindre fleksible,” siger Tue Goldschmieding. 

http://itadvokater.dk/wp-content/uploads/2016/06/it-advokat-rapport-100616.pdf

Del dette med dit netværk: