Uden web ingen bizz

Af: Cand. Merc. Jesper Baadsgaard

Godt 15 pct. af danske vognmænd har ingen hjemmeside, viser en optælling blandt medlemmerne af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL). Det gør det svært at få nye kunder, påpeger ATL

Mellem 16,5 og 17,8 pct. af medlemmerne af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) har ingen hjemmeside. Det viser en optælling foretaget af organisationen. – Vores optælling er ikke 100 pct. retvisende for hele vognmandsbranchen, men tallet er snarere større end mindre end vores optælling, siger branchedirektør Lars William Wesch, ATL. Han opfordrer sine medlemmer til at genoverveje, om investeringen i en hjemmeside kan være pengene værd.

– En privat haveejer, der har brug for et læs stabilgrus, vil søge på nettet efter en vognmand, som kan levere til en god pris og på det rigtige tidspunkt. Virksomheder eller offentlige myndigheder vil også tjekke vognmandens hjemmeside, inden de tegner en kontrakt. Så har man ikke en hjemmeside, går man sandsynligvis glip af kunder i butikken, siger Lars William Wesch.

Det kan være en stor mundfuld for en lille virksomhed at drive en hjemmeside, mener Søren Lindhardt. Han er direktør i Onmondo A/S, som rådgiver virksomheder om, hvordan de får det størst mulige udbytte af deres hjemmeside og optræden på sociale medier. – På den anden side kan der spares mange timers administration, når hjemmesiden kører. Betaling kan for eksempel foregå let via hjemmesiden. Det kan spare en regnskabsmedarbejder for mange timer, siger Søren Linhardt. Han mener også, at en hjemmeside er et vigtigt redskab til at fasholde kunder.

– Et godt råd er at have et menupunkt på sin hjemmeside med ”kundeservice”, hvor kunderne kan henvende sig og få svar på deres spørgsmål. Det viser, at man har en holdning til service, siger Søren Lindhardt.

Del dette med dit netværk: