Kommunal digitalisering

Den nye digitaliseringsplan omfatter pejlemærker for de kommende års kommunale digitalisering, der ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, skaber et udmærket grundlag for, at digitaliseringen fremover kan gøre det lettere at være borger og virksomhed i Danmark. Men jagten på økonomiske gevinster må ikke være i centrum, lyder det fra Mads Samsing.

Med henvisning det pejlemærke, der handler om, at gevinster skal være i centrum i digitale projekter, advarer næstformanden i samme ombæring mod at lade jagten på økonomiske gevinster være det drivende i digitaliseringen. – Vi har desværre set alt for mange eksempler på, at digitaliseringsprojekter har lidt skibbrud, fordi jagten på økonomiske gevinster har været i centrum. De forventede gevinster er høstet, før skidtet har virket, og kvaliteten har været i orden. Det styrker mildt sagt ikke borgernes og virksomhedernes tiltro til offentlig digitalisering, siger Mads Samsing.

– Tilliden til sikkerheden er afgørende for, at vi vil bruge de digitale løsninger. Og jeg forventer, at kommunerne nu er parate til at følge handlingsplanens ord om, at ’Borgernes tryghed og tillid er forudsætningen for den digitale omstilling’. For en stor del af sikkerhedsbristerne skyldes, at der er for få og for pressede medarbejdere, lyder det fra Mads Samsing, der fortsætter: – Der bliver nemlig afskediget medarbejdere, når der skal frigøres ressourcer for at foretage investeringer, og fordi man høster forventede gevinster på forhånd. Det dur naturligvis ikke.

I langt de fleste tilfælde er det nemlig medarbejderne, der kan forhindre sikkerhedsbristerne, mener næstformanden. – Derfor bør de medarbejdere, der i dagligdagen knokler for at gøre det let at være borger og virksomhed i Danmark, inddrages i digitaliseringsprojekterne fra dag ét. Medarbejderne er på mange måder garanter for, at kommunerne kan fastholde styringen i et digitaliseringsprojekt, slutter Mads Samsings appel.

Del dette med dit netværk: