Mærsk stiller om

De store virksomheders vej mod klimaneutralitet er vigtige og helt centrale brikker i regeringens CO2-planer· Klimaudfordringer; vores ambitioner – mål og handleplaner var på programmet og Mærsks chefrådgiver i klimaspørgsmål John Kornerup, var på podiet,da Folketinget åbnede i begyndelsen af oktober på konferencen Energipolitisk Åbningsdebat. Budskabet fra Danmarks globale transportør var klart:  Det er afgørende for Mærsk, at vi kan nå vores mål om at være CO2-neutrale i 2050. – Vi har sat os et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Derfor ved vi, at vi skal have helt nye teknologier og helt nye brændstoffer. Udfordringen er, at det endnu ikke er klart, hvilket brændstof der egner sig bedst til at tage over i skibsfarten,lød meldingen fra John Kornerup.

Mærsk har iflg. Berlingske nu valgt at fokusere på de tre brændstoffer alkohol (ætanol og methanol), biogas og ammoniak. Det betyder, at andre muligheder som batterier eller brændselsceller nu vil få mindre opmærksomhed fra Mærsk. Endnu mere løse ideer som atomkraft eller en tilbagevenden til sejl tegner i dag meget lidt sandsynlige. – Vi anser de tre (alkohol, biogas og ammoniak, red.) som de mest oplagte, og det er dem, som vi nu bruger det meste af vores tid på. Men der kan komme nogle dark horses op, og det er for tidligt at lukke helt ned for dem, som lige nu virker mindre sandsynlige, siger John Kornerup til avisen.

En æra er forbi. Skibsolie er som det vigtigste drivmiddel på vej på pension. Skibsolie har været shippingindustriens foretrukne brændstof i godt 100 år.

https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1129672/Maersk-calls-for-focused-development-of-new-fuels

 

Del dette med dit netværk: