HVORFOR skal vi have en brintinfrastruktur?

Staten er sikker vinder! Indlæg af David Dupont-Mouritzen, Director, PtX Advocacy & Regulatory Affairs, CIP på LinkedIn

Fredag den 5. april blev anden del af rammen for etablering af en dansk brintinfrastruktur vedtaget politisk – det vil sige den del der vedrører de økonomiske principper for etablering af en brintinfrastruktur. Derfor havde TV2 News inviteret sig selv på besøg. Selvom fokus selvsagt handler om en fysisk rørinfrastruktur for brint og de dertilhørende økonomiske vilkår, så forsøgte jeg at jeg at henlede fokus på HVORFOR vi skal have en brintinfrastruktur.

Strategi må sejre over kortsigtet økonomisk rationale
Midt i alle de økonomiske forhandlinger og betragtninger glemmes det ofte hvorfor vi skal have en brintinfrastruktur. Derfor er det vigtigt at holde fast i, at det først og fremmest handler om langsigtede CO2-reduktioner, grøn vækst og energiforsyningssikkerhed der kobler os yderligere fri af Putins gas, samt at minimere risikoen for en mulig ny afhængighed af andre ikke-demokratiske regimers energikilder – direkte og indirekte. En dansk brintinfrastruktur vil ikke nå at kunne bidrage til store reduktioner i forhold til statens 2030 klimamål (Klimaloven), hvilket nok desværre vil betyde noget for hvordan statens økonomiafdeling vil engagere sig i en konkret infrastrukturløsning. Jeg håber jeg tager fejl – det må tiden vise.

Betalt af industrien, ejet af staten
Klimaministeren har nu overladt det til Energinet at udarbejde konkrete projektforslag for en statsejet brintinfrastruktur. Her står industrien naturligvis til rådighed for at komme med indspil og data.
Og lad mig for god ordens skyld forsøge at råde bod på en hyppig fejlantagelse – industrien er 100% indstillet på at fuldfinansiere en statsejet brintinfrastruktur over tid, men har brug for en strategisk partner i form af staten til at komme i gang i et umodent marked præget af manglende regulering.

Vigtigt at komme i gang
Derfor er det vigtigt at finde frem til en model der gør det håndterbart for både marked og stat at komme i gang, også selvom dette indebærer at infrastrukturen bliver bygget i etaper. Det vil også være et enormt vigtigt signal til det tyske marked, der uden sammenligning udgør det største marked for grøn brint i EU.

Samfundsværdi
Statens eget selskab – Energinet – estimerer i øvrigt samfundsværdien af en brintinfrastruktur til at være mere end 70 mia. kroner frem mod 2060.
Industrien er klar til at tage medansvar for klimahandling, grøn vækst, og forsyningssikkerhed med mindre af Putins gas!

Lad os håbe staten er det samme – og med en risikobalance der afspejler at staten er sikker vinder!

Del dette med dit netværk: