Gevinsthøst Digital Post?

Statsrevisorernet konstaterer dog samtidig, at de besparelser, som er forbundet med porto og materiale, er simple besparelser, som realiseres i det øjeblik, posten sendes digitalt. Det er således kun den del af potentialet, som angår besparelser på arbejdstid, der stilles spørgsmålstegn ved.

Direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen (foto): – Statsrevisorerne har bemærket, at der er en usikkerhed ved vores potentialeberegninger, og at vi derfor ikke har sandsynliggjort, at det fuldepotentiale kan realiseres. Jeg anerkender naturligvis, at der er usikkerheder forbundet med den slags beregninger, som går på tværs af hele den offentlige sektor. Det vil der nok altid være. Samtidig ved vi, at der hos nogle myndigheder er udfordringer, og at nogle er kommet sent i gang og ikke har fået høstet gevinsterne endnu. 

Han fortsætter: – Jeg hæfter mig imidlertid også ved, at Rigsrevisionen anerkender, at de ca. 400 mio. kr., som er forbundet med besparelser på porto og papir, er simple besparelser, som formentlig allerede er kommet i hus. Samtidig er portopriserne jo også steget, og færre end forventet er blevet fritaget for Digital Post. Det er med til at gøre besparelsespotentialet større, men er altså ikke taget med i Statsrevisorernes beretning. Selv om der er en usikkerhed ved beregningerne, mener jeg derfor stadig, at en milliardbesparelse er realistisk.

Både borgere, virksomheder og myndigheder kender og anvender i høj grad Digital Post. 4,4 mio. danskere modtager post i den digitale postkasse, og de offentlige myndigheder har i 2015 sendt 88,9 mio. af deres breve digitalt, hvilket er næsten dobbelt så mange som i 2014. I foråret 2016 følger Digitaliseringsstyrelsen op med en analyse af myndighedernes anvendelse af Digital Post.

– Vi vil vide, hvor meget post der faktisk er blevet omlagt til digitale kanaler siden 2011. Det er et arbejde, som vi allerede er i gang med, og som skal give os et billede af, hvordan det er gået med den strategiske målsætning om, at 80 pct. af den skriftlige kommunikation nu burde være digital. Resultaterne vil ligge klar i løbet af foråret, og herefter vil vi se på, om der er behov for en mere dybdegående analyse af Digital Post, siger Lars Frelle-Petersen.

Del dette med dit netværk: