Allez! Allez! Grib chancen for at ligge på hjul og løfte i flok

Nu er der under en måned til Tour de France-start i København. Det har fået mig til at tænke på, hvor stor forskel der egentlig er på at cykle alene og i flok. Cykler man alene, er det en selv, der skal gøre alt arbejdet, og er der modvind eller stigninger, kan distancen virke utrolig lang og svær at komme igennem. Og kender man ikke vejen til mål, kan man nemt fare vild. Er man derimod en flok, går det meget lettere. Er det i virkeligheden ikke det samme, der gør sig gældende, når man vil bruge sine indkøbsmuskler til at flytte markedet i en grønnere retning? Jeg tror det. Arbejdet bliver lettere og effekten større, når man løfter i flok.

Al kørsel i flok går ud på at udnytte den gratis energi, det giver at ligge på hjul. Københavns Kommune har netop inviteret din kommune til at ligge på hjul. Det har de gjort hvert år siden 2018, i forbindelse med at de afholder en tidlig og fokuseret markedsdialog for at få flere produkter på markedet med fx Svanemærket. Hvert år udvælger kommunen to produktområder til markedsdialog, og alle landets kommuner inviteres til at bakke op om indsatsen ved at underskrive en såkaldt interessetilkendegivelse. Jo flere kommuner, der tilslutter sig, jo større og stærkere bliver den samlede flok, der efterspørger flere miljømærkede produkter, og jo mere attraktivt bliver det for virksomhederne at fremstille de produkter, kommunerne efterspørger. Det er kort og godt tid til at melde sig på det grønne hold.

Børnene er i fokus. I år der det børnene, der er i fokus, når Københavns Kommune efterspørger flere miljømærkede produkter. Kommunen har nemlig valgt at gå i dialog med markedet om flere miljømærkede legepladsredskaber, fx klatrestativer, gynger og legehuse, og flere hobbyartikler til børn, fx fingermaling, glimmerlim og perler.

De fleste børn kan godt lide at tegne, male, klippe og klistre, men hobbyprodukter som gelpenne, tuscher, akrylmaling, glas- og porcelænsmaling og fingermaling kan indeholde stoffer, der i større mængder kan skade sundheden og miljøet. Det skriver Miljøstyrelsen på deres hjemmeside Tips om hobbyprodukter og hobbylim, hvor de samtidig anbefaler, at man kigger efter de letgenkendelige mærker, som fx Svanemærket.

Børn er i tæt kontakt med hobbyartikler og legepladsredskaber. Samtidig er børn særligt sårbare overfor påvirkning fra uønskede kemiske stoffer. Svanemærket et godt pejlemærke for kommuner, der ønsker at vælge hobbyartikler og legepladsredskaber uden uønsket kemi, og som samtidig lever op til skrappe miljøkrav.

Skal din kommune OGSÅ på danmarkskortet? Netop derfor ønsker Københavns Kommune flere miljømærkede produkter på disse områder. Og de håber, at mange andre kommuner har det samme ønske og vil bakke op om indsatsen. I 2020 bakkede 51 kommuner op om indsatsen, som dengang handlede om at få flere miljømærkede barnevogne, madrasser og institutionsmøbler på markedet. Det var altså mere end halvdelen af landets kommuner, som dengang bakkede op om indsatsen.

Københavns Kommune håber at kunne gentage succesen, så der skabes mindst lige så stor opbakning til dette års indsats. Status – eller mellemtiden om du vil – er, at 22 kommuner har indsendt en interessetilkendegivelse. Ønsker din kommune også at bakke op, så skriv til: ik62@kk.dk

Det er selvfølgelig ikke rekorden i sig selv, der er interessant, men det handler om det stærke signal der sendes til markedet, når så mange kommuner vælger at bakke op. Og markedsdialogen virker. Det kan man læse i Københavns Kommunes årsrapport om bæredygtige indkøb 2021, hvor der bl.a. står:

”Siden dialogen om flere miljømærkede kontormøbler i 2018 er antallet af handelsnavne mere end femdoblet, mens antallet af licenshavere med svanemærket legetøj er vokset fra en til fire i perioden 2018 til udgangen af 2021. Et andet eksempel er madrasser både til større børn og barnevogne; også her er der i dag et større produktsortiment end før Københavns markedsdialog om denne produkttype i 2020.”

Kom med til stormøder til september. I forbindelse med Københavns Kommunes tidlige markedsinvolvering afholdes to stormøder, der finder sted hhv. den 20. og 21. september 2022. Du finder information om møderne her.

Begge møder er gratis og henvender sig til såvel indkøbere som leverandører og producenter af legepladsredskaber og hobbyartikler til børn til det offentlige. Møderne er især relevante for CEO’er, CSR-ansvarlige, produktions-, kvalitets- og miljøansvarlige samt bit managers og salgsansvarlige. Læs mere om møderne nedenfor.

Der er frist for opbakning til flere miljømærkede hobbyartikler til børn og legepladsredskaber den 17. juni. Er du træt af at køre enkeltstart, så skynd dig at indsende interessetilkendegivelsen, og kom med på holdet. Følgende kommuner er allerede med på teamet:

  • Bornholms Regionskommune
  • Gladsaxe
  • Guldborgsund
  • Hvidovre
  • Høje-Taastrup
  • Kolding
  • Faaborg-Midtfyn
  • Kerteminde
  • Langeland
  • Middelfart
  • Nyborg
  • Nordfyns
  • Odense
  • Ringkøbing Skjern
  • Roskilde
  • Aalborg
  • Silkeborg
  • Slagelse
  • Svendborg
  • Syddjurs
  • Sønderborg
  • Tårnby

Præsentation

Rikke Dreyer skriver om tendenser og aktuelle initiativer inden for bæredygtige indkøb på udbudsmedia.dk

Læs mere om Rikke Dreyer

Del dette med dit netværk: