Velfærdsopgaver – offentligt eller privat regi?
I normale driftssituationer, er det kun sjældent baseret på målbare fakta om tilfredshed og kvalitet, at holdninger dannes og efterleves!
Ser man mere nøgternt på spørgsmålet, så handler det jo reelt om at finde sammen i et effektivt samarbejde, hvor kvalitet og innovation vægtes til gavn for borgerne. Danske Erhverv tager det rimeligt afslappet. Her ved man jo, at ”markedet” virker. Brancheorganisationens direktør, Christian Ingemann udtrykker det sådan: ”Det gode ved private virksomheder og selvejende institutioner er jo, at når de kommer på banen i de offentlige opgaveløsninger, så bliver kommunerne nødt til at oppe sig”.
På Velfærdens Årsdag på Børsen i September fik man set problemstillingerne og afprøvet holdningsforskelle gennem mere politiske briller. Her finder man noget mere variation i synspunkterne – og alligevel?: Den gennemsnitlige radikale udgave af holdningsmarkedet lyder, at ”opgaver, der ikke har en begrundelse for at skulle løses af en offentlig virksomhed, ikke skal drives af det offentlige”. Sådan lyder det fra Marianne Jelved, MF og bl.a. tidligere Kulturminister.
I den praktiske politik – og de politikere, der sidder og træffer praktiske beslutninger i kommunalt regi, finder man fint fodslag i Venstres og de socialdemokratiske udsagn: Thomas Adelskov, borgmester, Odsherred Kommune, formand for KL’s social- og sundhedsudvalg siger om offentligt-privat samspil om løsning af velfærdsopgaver: ”Ikke-offentlige aktører er fortsat en vigtig del af at løse kommunale opgaver. Men vi har også brug for, at der imellem dem også er nogle leverandører, der er store nok til og gerne vil prøve noget nyt af”. – og i stort set lige linje følger Pia Allerslev, børne- og ungdomsborgmester, Københavns Kommune. Hun siger ”Det handler ikke om at spare penge, eller om at vi ikke selv vil udføre opgaverne. Men som kommune har vi nogle strikse rammer, der gør, at ikke-offentlige leverandører ofte kan gøre det mere smidigt og bedre”.
Karen Ellemann, landets social- og indenrigsminister taler markesafprøvning, og følger linjen – med en klædelig forargelse over, den relativt beskedne kommunale lyst til at prøve nye løsninger af: ”Jeg har ingen religiøs holdning til, om en velfærdsopgave skal løses i offentligt eller privat regi. Jeg ønsker blot at få testet markedet, og jeg synes, det er for lidt, at kun cirka 26 procent af kommunernes opgaver er udsat for konkurrence”, lyder kommentaren.
Synspunkter om ren konkurrence og markedsafprøvning finder man stort set kun hos Liberal Alliance, hvor MF Laura Lindahl siger: ”Hvis vi fortsat skal være stolte af vores sociale standard, så skal vi til at rykke. Der ligger blandt andet en stor opgave i at strømline konkurrencevilkårene”. Måske lidt overraskende suppleres synet om “total markedsåbning” af Karina Adsbøl, folketingsmedlem, Dansk Folkeparti ”Mange private virksomheder higer efter at løse opgaverne bedre end det offentlige. Det skal de naturligvis have mulighed for”, lyder det!
Socialdemokraterne på Christiansborg afviser ikke. Her lyder kommentaren fra Astrid Krag, folketingsmedlem ”Frit valg er ikke et spørgsmål om enten at sige ”halleluja” eller ”øv bøv”. Men det er indiskutabelt, at det frie valg tilfører kvalitet og innovation”.
Denne eneste gruppe på Christiansborg, der sagt lige ud ønsker de private aktører sendt hen hvor peberet gror – og det kan åbenlyst kun gå for langsomt, er Enhedslisten. De siger i den modererede udgave: ”Kommunerne har mange muligheder for at stille krav til kvalitet, arbejdsmiljø og garantistillelse. De skal måske bare blive bedre til at stille kravene”. Sådan siger Finn Sørensen, folketingsmedlem, Enhedslisten – men dette først efter, at han i meget klare vendinger har tilkendegivet, at en privat aktør i det offentlige klart er en for meget… lidt mere plads giver han dog gerne til aktører organiseret som selvejende – men tjene penge på at løse opgaver for det offentlige, det indgår ikke i Enhedslistens ordbog.