DE: For få grønne krav i offentlige udbud
Dansk Erhverv: Vi er enige om, at den grønne omstilling kun kan gå for langsomt – alligevel skal man kigge langt efter grønne krav i offentlige udbud
I samspillet mellem offentlig og privat kan vi drive den grønne omstilling frem ganske enkelt ved også at handle med den viden, vi har nu og her. Sådan lyder et debatindlæg i PolicyWatch under overskriften: Ønsket om grøn førertrøje handler også om at have grønne krav i offentlige udbud af markedschef Morten Jung og chefkonsulent – begge Dansk Erhverv.
Artiklen fortsætter: Hvert år køber det offentlige ind hos private for 380 milliarder kroner, svarende til 17 storebæltsbroer. Et vanvittigt stort beløb, som vidner om, at fremtidens løsninger i høj grad ligger i samspillet mellem offentlig og privat. Samtidig viser en dugfrisk analyse foretaget af Dansk Erhverv, at hver anden dansker ønsker bindende reduktionsmål på 70 procent af drivhusgasser for offentlige indkøb. Alligevel er det mere reglen end undtagelsen, at grønne krav ikke indgår i offentlige udbud.Det er ærgerligt, for der ligger et stort og uudnyttet potentiale i at få vores offentlige indkøb med på den grønne vogn. Grøn omstilling handler nemlig også om at tage fat i de værktøjer, vi allerede kender. Når en offentlig ordregiver sender en opgave i udbud, er det oplagt at overveje at stille krav til leverandøren om grønne initiativer, lyderudsagnet – og fortsætter:
Vi kan ikke vente på perfekte data. Vi er i Dansk Erhverv klar over, at der ikke er en nem snuptagsløsning. Et af de store, oplevede problemer ved at stille grønne krav i udbud er, at der ofte kan være en forventning om, at forudsætningen om grønne krav kræver perfekte data. Det er helt forståeligt. Vi lever i et videnssamfund, hvor data er i fokus. Det gælder helt fra den enkelte dansker, der måler dagens antal skridt til samfundet, hvor man på motorvejen kan se forventet rejsetid.
Vi anerkender, at der er et behov for at vide, hvilke krav der stilles til leverandøren. Omvendt må jagten på perfekt data ikke forhindre os i at foretage grønnere valg, så længe der er klarhed om metode og krav. I samspillet mellem offentlig og privat kan vi drive den grønne omstilling frem ganske enkelt ved også at handle med den viden, vi har nu og her.
Paradoksal situation. Det offentlig-private samarbejde har en nøglefunktion, hvis vi skal knække koden – eller kurven – til at trække i den grønne førertrøje. Det er en paradoksal situation. På den ene side er vi enige om, at den grønne omstilling kun kan gå for langsomt. På den anden side skal man kigge langt efter grønne krav i offentlige udbud. Det til trods for, at både danskerne og virksomhederne efterlyser grønnere offentlige indkøb – og at der ligger en klar strategi herom fra regeringen. Tiden er nu. Lad os turde stille grønne krav, når det offentlige køber ind, og lytte til danskernes ønske om klima- og miljøhensyn i offentlige udbud.