Afprøver ny udbudsform

Nationalbanken gennemfører et udbud med forhandling af aftale om drift af Nationalbankens administrative it-systemer, samt om forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser.

Nationalbanken ønsker grundlæggende at sikre et øget ledelsesfokus på kerneområderne i forretningen og et mindre ledelsesfokus på serviceområderne, hvori IT-afdelingen indgår. På baggrund af den strategi er det efter en foranalyse blevet besluttet at gennemføre en it-outsourcing. Nationalbankens it-systemer er delt i administrative it-systemer og bankspecifikke it-systemer. Aftalen dækker drift af de administrative it-systemer. Udover drift af infrastruktur udbydes applikationsforvaltning og applikationsudvikling af en bred skare af it-systemer, ligesom aftalen indeholder en række slutbrugerydelser.

Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling efter udbudsloven med frist for ansøgning om prækvalifikation torsdag den 16. juni 2016, kl. 12.00. 

En it-afdeling på 100 mand, intern udvikling og drift af egne datacentre vil snart være fortid i den danske Nationalbank. Et udbud skal sende den teknisk IT ud af huset. Dette, så banken kan fokusere på sine kerneopgaver. – Det er ikke en økonomisk øvelse, fortæller Nationalbankens chef for strategi, økonomi og it, Lars Damgaard Sørensen til Version2.

Banken vurderer at den på relativt kort sigt ikke kan fastholde nødvendige kompetencer.

Version2:  Alt i alt giver det en kontrakt på en halv milliard, som skal tildeles efter udbudsformen ‘udbud med forhandling’ – en udbudsform, der er blevet langt mere tilgængelig med den nye udbudslov, som trådte i kraft i januar i år. Der er ikke mange, der har lavet udbud med forhandling før, siger projektleder i Nationalbanken René Bergman til Version2: – Vi mener, at forhandlingen giver mulighed for at have en eller anden form for dialog med leverandørerne, som i sidste ende kan give os nogle bedre tilbud og en bedre proces.

 

Del dette med dit netværk: