Sparer millioner på bæredygtighed

Bæredygtighed skal ind i driften. Og så skal det ind på topniveau, ellers flytter det sig ikke nok. Sådan lyder rådet fra Tasso A/S’ adm. direktør Kristian B. Pedersen til andre, der vil bruge FN’s Verdensmål. Tasso valgte verdensmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion, fordi det passede til virksomhedens energikrævende fremstilling af støbejern med et betydeligt forbrug af strøm og vand.

Han siger til DI Business: – Det nytter ikke, hvis ansvaret for bæredygtighed er placeret i et mellemled. Ansvaret skal være hos ledelsen, så det bliver en del af driften og den langsigtede strategi. Og hvis det er vanskeligt at huske i starten, må man sætte en seddel op på tavlen i ledelsens mødelokale, siger Kristian B. Pedersen og han henviser til, at blandt andet kapitalfonde og pensionskasser efterhånden begynder at stille krav om bæredygtighed i de projekter og virksomheder, som de investerer i.

Tasso har arbejdet struktureret med bæredygtighed siden 2011, og frem til 2017 har det udløst en årlig besparelse på to mio. kr. Undervejs er genbrug og kildesortering blevet vigtige elementer. Hvad der tidligere blev kasseret og smidt ud, bliver i dag samlet sammen og videresolgt, hvilket eksempelvis gælder grafit fra støbeformene.

Støberivirksomheden vil nu tage skridtet videre og bruge Tassos grønne profil til at få flere kunder. Men det er ikke helt enkelt.

– Støbejern i stænger er en commodity vare, og det afgørende er prisen. Vi kan ikke få en merpris for produktet, men vi kan blive tilvalgt på vores fokus på bæredygtighed. Udfordringen er dog, at kundernes indkøbere for eksempel kan være bonusaflønnede i forhold til prisen, de betaler for varen. Men tiden arbejder for os i takt med, at slutkunder og finansieringskilder stiller krav om grønne underleverandører, siger Kristian B. Pedersen til DI.

Læs hele historien her: https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2019/12/stobejernsvirksomhed-sparer-millioner-pa-baredygtighed/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev

Del dette med dit netværk: