Digitale læremidler

Som en del af den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen uddeles seks millioner kroner til udviklingen af digitale læremidler. Uddelingen sker på baggrund af ansøgningerne til udviklingspuljens tredje ansøgningsrunde og det eksterne rådgivningsudvalgs behandling af ansøgningerne.Når projekterne er gennemført, vil elever i folkeskolen blandt andet få mulighed for at arbejde med atomer og molekyler i et Virtual Reality-univers, lave bogstavsammensætninger, der kan manipuleres i skriveprocessen indtil ordet lyder rigtigt, eller modtage undervisning om entreprenørskab og iværksætteri på tværs af fag.Alt sammen via. nytænkning og udvikling af digitale læremidler.

– It og digitale løsninger bliver hele tiden en større del af danskernes hverdag, og især børn og unge tilbringer meget tid i den digitale verden. Det betyder, at de allerede fra skolestart er fortrolige med it og har digitale kompetencer, og her ligger et stort potentiale, som landets skoler gerne skal udnytte ved at bruge velfungerende digitale læremidler. Med støtten fra udviklingspuljen ønsker regeringen at understøtte udviklingen af innovative digitale læremidler, der kan integreres som en naturlig del af undervisningen, siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.

– Digitaliseringen giver os mulighed for at tænke helt nyt, når det kommer til børns læring. Den kan bidrage til at inddrage virkeligheden i elevernes læringsproces og skabe autentiske læringsmiljøer. Med digitaliseringen får vi nye virkemidler i arbejdet med at tilpasse undervisningen til den enkelte elev. De digitale mulighederne er mange, og det er vigtigt, at vi udnytter de digitale potentialer i udarbejdelsen af læremidler. Derfor glæder det mig også, at så mange virksomheder viser interesse for at bidrage til vores børn og unges læring,” siger Anna Mee Allerslev(foto), formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg. 

Del dette med dit netværk: