Strategi til en digital verden

Af: Cand. Merc. Jesper Baadsgaard

Professionelt bestyrelsesmedlem og -formand, Lone Fønss Schrøder (foto), havde i lang tid hovedpine. Hun havde simpelthen store problemer med at sætte sig ind i og forstå den nye, digitale virkelighed og de mange, vanskelige fagtermer. Nu tøver hun imidlertid ikke med at fastslå, at digitalisering er og bliver en bestyrelsesopgave.Baggrunden er, at virksomhedernes forretningsmodeller med den hastige udvikling behøver at blive fuldstændig revurderet. Derfor bør denne vitale proces varetages af virksomhedernes bestyrelser og operationelle ledelser og ikke alene være overladt i konsulentregi.

Sådan lød det fra Fønss Schrøder, tidligere Senior Vice President i A.P. Møller – Mærsk, på Børsens konference om Digital Transformation. Lone Fønss Schrøder udtrykte samtidig bekymring om, at kun hver 4. af virksomhedernes bestyrelser synes, at det er vigtigt med IT-kompetente medlemmer.- I Volvo har vi taget nye kompetencer ind i bestyrelsen. Men man kan også arbejde med komitéer, der bl.a. kan være sparringspartnere for ledelsen, siger hun til Børsen om muligheden for at finde nogen, der kan se på et firma med andre øjne.

Dette er Rolf Ask Clausen, blogger og chefkonsulent i IDA, helt enig i: – Problemet er ikke din egen brændende platform. Problemet er den platform, du ikke har fået øje på, hedder det i Børsen Digital. Hans advarsel handler i realiteten om den nye, meget omtalte tendens – disruption – hvor store firmaer pludselig bliver overhalet af betydeligt mindre virksomheder.

Dette gav Lone Fønss Schrøder et helt konkret eksempel på fra en af de koncerner, hun har bestyrelsesarbejde. Schneider Electric, der har aktiviteter i ca. 100 lande og rundt regnet beskæftiger 170.000 mennesker, har i 5 år udviklet på en elektronisk styring. Men den store koncern bliver – trods det intensive  og lange udviklingsarbejde – overhalet inden om af en ny app i App Store. Denne risiko påpegede fagleder i DI, Christian Hannibal, meget sigende i sit indlæg med ordene: – Det handler ikke om at lave en digital strategi. Det handler om at lave en strategi til en digital verden.

Børsen-konferencens opfordring til virksomhederne var meget klar: Start hurtigst mulig med at dele din forretning på alle platforme og vær hele tiden opmærksomhed på mulighederne i nye teknologier. I fremtiden bliver det endnu mere vanskeligt, hvis virksomhederne ikke kommer i gang nu. 

3 gode digitale råd
1: Virksomheden skal turde favne bredere (Også bestyrelser skal have it-kompetencer, der kan se på virksomheden og dens muligheder med nye øjne).
2: Del ud af guldet (Virksomheder bliver nødt til at samarbejde og slippe noget af det, de tidligere betragtede som deres.)
3: Sæt som udgangspunkt kunden i fokus (Mange gør det stadig svært for sig selv, fordi de tænker i siloer og ikke i kundernes behov)

Lone Fønss Schrøder, bestyrelsesformand for Saxo Bank og bestyrelsesmedlem i bl.a. Volvo, IKEA og Schneider Electric. Tidligere Senior Vice President i A.P. Møller – Mærsk.

Kilder: Børsen Digital Transformation, Børsen DIGITAL 

Del dette med dit netværk: