SMV ønsker stærk konkurrence
Vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt glæder sig over den generelle udvikling, men er bekymret over udviklingen i bygge- og anlæg:
– Helt overordnet er det rigtig positivt, at flere SMV’ere har fået mulighed for at levere til det offentlige. Det understreger, at SMV’erne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet. Stigningen på 30 pct. dækker dog over forskelle. Det er særligt for varekøb, at SMV’erne har vundet terræn, mens der på bygge- og anlægsområdet har været en betydelig tilbagegang. Umiddelbart vækker det grund til bekymring,” siger han.
Analysen viser, at udviklingen for bygge- og anlægsopgaverne fra 2015 til 2017 er faldet til fra 32 pct. til 25 pct., og det afspejles også i SMVdanmarks egne tal for de små virksomheders andel af kontrakterne.
– Vores analyser af de kommunale udbud indenfor bygge- og anlæg viser, at anvendelsen af fagentrepriser fra 2015-2017 er faldet fra 29 pct. til 22 pct. af de samlede udbud. Det er formentlig hovedforklaringen på, at de små og mellemstore byggevirksomheder har vundet færre offentlige opgaver. Ganske enkelt fordi opgaverne er blevet udbudt i enten hoved- eller totalentreprise – og dermed er de små virksomheder på forhånd blevet udelukket for at deltage i konkurrencen, siger Jakob Brandt og sender et vink med en vognstang til politikerne: – Når vi generelt ser, at SMV’erne vinder flere udbud, er det, fordi de er konkurrencedygtige på pris og kvalitet. Derfor er det simpelthen også helt uforståeligt, at man på bygge-anlægsområdet i stigende grad vælger at udbyde i entrepriseformer, som på forhånd afskærer SMV’erne fra at byde på opgaverne. Politikerne må derfor på banen og indskærpe overfor deres organisationer, at udbud – som udbudsloven også siger – skal tilrettelægges på en måde, så SMV’erne kan byde på det offentliges opgaver.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse viser også, at små virksomheder oftere vinder regionale og kommunale kontrakter end statslige.- Kommuner og regioner er bedre til at udbyde opgaver, så SMV’erne kan vinde dem. Det skyldes, at der er forskelle i opgavesammensætningen og opgavernes størrelse, men også at politikerne er tættere på deres lokale erhvervsliv og dermed har en forståelse for vigtigheden af, at de lokale SMV’er kan byde ind, siger Jakob Brandt.
Som vicedirektør i SMVdanmark ønsker han fair forhold omkring udbud, så alle virksomheder har mulighed for at byde ind. – Vi ønsker naturligvis en stærk konkurrence, men man skal huske, at SMV’erne udgør langt hovedparten af dansk erhvervsliv. Udelukker man dem fra at byde ind, så får man ikke de bedste og billigste løsninger, og man får heller ikke et blomstrende lokalt erhvervsliv ude i landet. Det skal man huske, når man laver udbud i både kommuner, regioner og stat, siger Jakob Brandt.
SMVdanmark har tidligere udarbejdet notatet ’7 veje til en SMV-venlig udbudspolitik’, der giver konkrete råd til indretningen af en udbuds- og indkøbspolitik.