Ny DI-analyse: Det offentlige hjemtager opgaver
DIs analyse viser, at hver femte virksomhed oplever, at hjemtagelser fra det offentlige er blevet et hyppigere problem. – Det rammer i sidste ende borgerne i form af dårligere service, mener Jakob Scharff.
For tredje år i træk er samarbejdet mellem det offentlige og private i tilbagegang. Spørger man de virksomheder, der leverer til det offentlige, skyldes udviklingen bl.a., at det offentlige i stigende grad hjemtager deres opgaver. I en ny rundspørge fra DI svarer godt 20 pct. af virksomhederne, at omfanget af hjemtagelser har været stigende i løbet af de seneste tre år.
Rundspørgen hos virksomhederne giver samtidig et indblik i de forhold, der kan afholde virksomhederne fra at byde ind på at løse de opgaver, som rent faktisk bliver udbudt. Ifølge de virksomheder, der potentielt kunne blive leverandører til det offentlige, er det bl.a. ordregivernes snævre fokus på laveste pris, der afholder dem fra at deltage i udbuddene.
En opgørelse fra Europa-Kommissionen viser, at hele 42 pct. af de offentlige udbud i Danmark afgøres på baggrund af laveste pris alene. Virksomhederne peger også på, at omkostningerne forbundet med deltagelse i de offentlige udbud kan være så høje, at de helt afholder sig fra at udarbejde et tilbud.Høje transaktionsomkostninger rammer især de mindre virksomheder.. – Tunge og dyre udbudsprocesser lægger store beslag på ressourcerne hos både ordregivere og leverandører, og vi går som samfund glip af de bedste løsninger, hvis mange af de mindre virksomheder styrer uden om de offentlige udbud, fordi det simpelthen ikke kan betale sig at byde ind. Forhåbentlig kan en kommende revidering af udbudsloven bane vejen for større fleksibilitet i forbindelse med bl.a. ændringer og krav til dokumentation, siger Jakob Scharff.
Læs hele analysen her.