Aarhus letter byrder

Aarhus-rådmand Bünyamin Simsek vil lette byrder. Såvel hos byens erhvervsdrivende under Corona-situationen som sammenstyrtningstruet P-kælder.

Hjælpen skal bl.a. omfatte  fritagelse for at betale for leje af areal, udsættelse af fristen på en række udbud og i samarbejde med borgmesteren og de øvrige rådmænd skal muligheden for straksbetaling af regninger til erhvervsdrivende undersøges.

Også nedstyrtningstruet parkeringskælder under Aarhus Rutebilstation er under luppen. Står det til rådmanden skal der nu fyldes op med sand, grus og jord. Det er tanken, at rutebilstationen igen kan tages i brug. Samtidig fil området som helhedvil være stabilt og brugbart, når Aarhus Byråd skal byudvikle.

Stationen har været afspærret siden oktober grundet fare for sammenstyrtning. Nu viser en ny rapport om forholdene under rutebilstationen, at restlevetiden for betondækket, som i dag er i anvendelse, er ganske kort, og den afspærrede del står heller ikke til at redde. Opfyldningen af rutebilstationen vil kunne ske i etaper for at genere bustrafikken mindst muligt. Flere P-kældre i Aarhus kalder på opmærksomhed. Grundige undersøgelser viser, at der også her er brug for handling inden for ganske kort tid.

Caféer og restauranter skal ikke betale afgift for arealer til udeservering i den kommende tid. Regninger, der allerede er sendt til caféer og restauranter, vil blive krediteret. Sammen med borgmesteren og de øvrige rådmænd vil muligheden for at indføre straksbetaling af de regninger, som private virksomheder har liggende hos kommunen blive undesøgt. Normalt har Aarhus Kommune 30 dage til at betale regningerne. For Teknik og Miljø alene anslås beløbet pt. til at være 30-35 mio. kr. om måneden.

Der vil også blive taget hensyn til, at leverandørerne står i en særlig situation. På alle kommende udbud vil der blive lagt vægt på, at tilbudsgiverne får så rigelig tid som nødvendigt for at kunne afgive gennemarbejdede tilbud. Ved alle igangværende udbudsprocesser vil en evt. forlængelse af fristerne bero på en konkret vurdering.

Del dette med dit netværk: