e-handel vækster
Danskerne e-handler som aldrig før. I 2017 e-handlede vi varer og services i både danske og udenlandske netbutikker for 123 milliarder kroner, og hvis væksten fortsætter med 10 pct. om året, forventes handlen at udgøre næsten 200 milliarder i 2022.
Samtidig med at den samlede e-handel i Danmark er steget, er mængden af de varer, som danskerne køber i udenlandske netbutikker, også fulgt med. Imens danskernes fyldte de digitale indkøbskurve med varer for i alt ca. 43 mia. kroner, kom godt en tredjedel – ca. 14 mia. kroner – fra udenlandske netbutikker. Dermed har e-grænsehandlen overhalet den traditionelle grænsehandel i fysiske butikker, som udgjorde 13 mia. kr. i 2016 ifølge Skatteministeriet.
E-grænsehandlen udgjorde ca. en tredjedel af den samlede e-handel i 2017. Det er en stigning siden 2014, hvor udenlandske netbutikker stod for ca. en fjerdedel af den samlede danske e-handel:
– Den danske e-grænsehandel med varer har nu overhalet den traditionelle, fysiske grænsehandel. Det viser, at danske butikker ikke bare er i konkurrence med hinanden eller butikker i vores nabolande, men også med butikker i fjernere lande som f.eks. Kina. Derfor er det vigtigt, at alle virksomheder, der sælger til danske forbrugere, har lige konkurrencevilkår, herunder at de betaler den lovpligtige danske moms. Desværre er der mange der snyder med momsen, og det stiller de danske virksomheder i en urimelig konkurrencesituation, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.