“Byrdejæger”: Drøje hug til off. digitalisering
Almindelige mennesker kan ikke bruge de ni digitaliseringsløsninger, som Rigsrevisionen i de seneste måneder har undersøgt. Det er konklusionen, og det svarer kun alt for godt til de erfaringer, en række små og mellemstore virksomheder har bragt videre til Håndværksrådet. Her siger Håndværksrådets byrdejæger, chefkonsulent Lars Magnus Christensen: – Digitalisering har et enormt potentiale i kampen mod bøvl og byrder, men det kræver, at brugervenligheden er i top, og at virksomheder har adgang til support. Vi har længe peget på problemerne, og det er meget positivt, at Rigsrevisionen nu i en rapport er med til at dokumentere, hvor skoen trykker.
Rigsrevisionen peger på, at ”ingen af de 9 undersøgte løsninger er brugervenlige for ikke-professionelle fra start til slut”. Håndværksrådet medlemmer er typisk håndværksuddannede og dermed ikke-professionelle brugere af digitale løsninger, så ikke mindst derfor er support og vejledning vigtig for håndværksmestrene. Samtidig peger Rigsrevisionen dog på, at ”løsningerne ikke vejleder og hjælper brugerne tilstrækkeligt i forhold til deres behov”, som der også står i konklusionen.
Det er meget problematisk, at løsningerne ikke fungerer ordentligt, mener Håndværksrådet: – De små og mellemstore virksomheder råder ikke over økonomiafdelinger eller it-professionelle, så bøvl og spildtid som følge af de dårligt fungerende offentlige løsninger rammer direkte ind i virksomhedernes indtjening, siger Lars Magnus Christensen.
Statsrevisorerne, der er rigsrevisionens politiske overbygning, giver da også de undersøgte løsninger knubbede ord med på vejen. Derfra er meldingen, at det er ”utilfredsstillende, at ingen af de undersøgte digitale selvbetjeningsløsninger for virksomheder er tilstrækkeligt brugervenlige fra start til slut”. Desuden påpeger Statsrevisorerne, at: ”Manglende brugervenlighed medfører spild af tid og resurser hos både borgere, virksomheder og offentlige myndigheder”.