Alvorlig udbudskritik – dyrt tidsspilde!

Det er så bøvlet at levere it-projekter til offentlige kunder, at det giver højere priser, dårligere resultater og større risiko for it-skandaler, siger danske it-leverandører. Og problemet er blevet større de seneste år. Det skriver Finans.dk 

It-selskaber i opråb: Offentlige it-udbud giver dyrere og dårligere løsninger

Når et nyt, offentligt it-projekt skal sættes i gang, er processen så firkantet og fastlåst, at det både hæver priserne og risikoen for en fiasko. Reglerne for it-udbud i Danmark bliver nemlig fortolket så strengt, at der ikke er plads til at tale sammen om en bedre løsning, og kulturen er præget af mistillid. Det fortæller en række af de store it-selskaber til Finans – flere af dem anonymt af frygt for at lægge sig ud med store kunder i det offentlige. Bekymringerne bliver også understreget i en rapport fra organisationen Dansk IT.

Dansk IT pegede allerede for et år siden på, at Statens udbudspraksis er kørt helt af sporet.  Statens måde at håndtere it-udbud er kørt helt af sporet, konkluderer Dansk IT på baggrund af stor undersøgelse. Det er dyrt, besværligt og tidskrævende at deltage, og man må ikke begå fejl. It-organisationen er nu klar med 14 konkrete forslag til at få systemet rettet op igen, påpegede foreningen.

Af den bagvedliggende rapport fremgår: Samarbejdet mellem de statslige myndigheder og leverandørerne kan forbedres Det er på baggrund af dataindsamlingen arbejdsgruppens opfattelse, at samarbejdet mellem de statslige kunder og de private it-leverandører har potentiale for forbedringer. På trods af flere gode og konstruktive initiativer i de seneste år samt generelt velfungerende rammer for både den formelle og den uformelle dialog, så synes samarbejdet fundamentalt set kendetegner af manglende tillid og mangelfuld dialog.

Det kommer bl.a. til udtryk i konkrete konflikter og kontraktuelle tvister om disse forhold. Det kan i den forbindelse konstateres, at den eksisterende udbudspraksis hæmmer og begrænser deling af information og viden fremfor at fremme og facilitere dette. Det kan endvidere konstateres, at kunder og leverandører ofte mangler et fælles objektivt grundlag for forventningsafstemning og styring af leverancer og kvalitet.

I det lys har Dansk IT i forbindelse med dataindsamlingen problematiseret, at modenhedsniveauet i Danmark, når det gælder softwareudvikling, ikke har udviklet sig over de seneste 25 år. Dette på trods af at der findes internationalt anerkendte metoder til at vurdere en leverandørs evne til at kunne levere softwareprojekter. De finder blot ikke anvendelse i Danmark 14 eller kun i meget begrænset omfang.

Del dette med dit netværk: