Hovedstad i grøn front
Københavns Kommunes grønne indkøbspolitik skal vedtages endeligt i Borgerrepræsentationen den 12. oktober. De nye krav træder efter planen i kraft den 1. november 2017. Københavns Kommune køber hvert år ind for mere end 300 mio. kr. inden for 26 områder, der potentielt kunne være miljømærket med Svanemærket eller EU-Blomsten. Derfor har kommunen mulighed for at motivere både leverandører og producenter til at udvikle, producere og udbyde mere miljøvenlige produkter.
Der er lagt skinner til en ny grøn indkøbspolitik i Københavns Kommune. Med en ny miljøvenlig indkøbspolitik vil kommunen sikre flere miljømærkede varer og sætte fokus på mere miljømærket legetøj og kontormøbler. Mad- og bagepapir, rengøringsservice og bomuldstøj skal have Svanemærket eller EU-blomsten, når Københavns Kommune køber ind. Den nye grønne indkøbspolitik sikrer flere miljømærkede varer, og samtidigt vil kommunen arbejde for, at der bliver udviklet mere miljømærket legetøj og kontormøbler.
Københavns Kommunes nye grøn indkøbspolitik rummer et krav om, at kommunens syv forvaltninger skal gå efter miljømærkede produkter i alle relevante indkøb og udbud. – Miljøskadelige og hormonforstyrrende stoffer hører ikke hjemme nogen steder – og slet ikke i nærheden af Københavns børn. Derfor er det godt, at vi nu kan minimere skadelige kemikalier på langt flere produkter, end vi gør i dag, og når vi på sigt køber eksempelvis legetøj. En grøn indkøbspolitik er et vigtigt skridt mod en endnu mere bæredygtig kommune, siger overborgmester Frank Jensen (S).
Sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF), der oprindeligt stillede forslaget om en grønnere indkøbspolitik, er glad for, at Københavns Kommune nu tager endnu et skridt for at passe bedre på miljøet. – I København er vi allerede godt i gang med den grønne omstilling. Maden på vores institutioner er økologisk, vi arbejder på at få bilerne ud af byen, og nu bliver vores indkøbspolitik endnu grønnere. Det er alt sammen tiltag, som skal sikre, at Københavns Kommune når sit mål om at blive en CO2-neutral hovedstad inden år 2025, siger Ninna Thomsen.
Hvert år udvælges to til fire produktområder, hvor Københavns Kommune og Miljømærkning Danmark går i dialog med producenter om at udvikle mere miljøvenlige produkter. I 2017-2018 vil Københavns Kommune gå i dialog med producenter af legetøj og kontormøbler. – Det er unikt, at en kommune vil være med til at fremme markedet for miljømærkede produkter, og vi glæder os meget til samarbejdet. Det er godt både for miljøet og borgerne, for vi ved, at 54 procent af danskerne synes, at det er vigtigt, at deres kommune stiller krav om miljømærkede produkter, siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen.