En tand bedre
Danskerne er mere tilfredse med de private leverandører af velfærdsydelser end de offentlige. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv. 3.025 danskere er i undersøgelsen blevet spurgt til deres oplevelser med offentlige og private skoler, børnehaver, vuggestuer, hjemmehjælp, plejehjem og hospitaler.
82 procent er tilfredse eller meget tilfredse med de private velfærdsydelser, mens 75 procent er tilfredse eller meget tilfredse med de offentligt leverede velfærdsydelser. Det skriver Ugebrevet A4.
– Der er en overvældende opbakning til den mangfoldighed, som de private leverandører står for. Det er rigtig positivt, at borgerne træffer aktive valg på baggrund af en oplevelse af kvalitet, siger Rasmus Lindblom, som er Velfærdspolitisk chef i Dansk Erhverv til Ugebrevet A4.
Men at brugerne er tilfredse siger ikke nødvendigvis noget om kvaliteten i de offentlige og private tilbud, forklarer lektor Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet. – Det er relevant at vide, hvordan brugerne oplever det, for vi er jo interesserede i, at brugerne er glade. Men forskning viser også, at brugernes tilfredshed ikke nødvendigvis hænger sammen med kvaliteten af velfærdsydelserne, siger han.
Tilfredshed og kvalitet er to forskellige ting, påpeger Ole Helby Petersen. Hvis man vil vide noget om kvaliteten af en velfærdsopgave, kan man eksempelvis se på, hvor mange der bliver raske efter en operation. Er man omvendt interesseret i, hvordan borgeren oplever at være indlagt på hospitalet i forbindelse med operationen, kan man undersøge brugertilfredsheden. – Der er et stort behov for at se på, hvad der sker med kvaliteten, når vi konkurrenceudsætter velfærdsopgaver, siger han. En af de velfærdsområder, hvor private firmaer konkurrerer på lige vilkår med det kommunale, er ældreplejen. Her har Ældresagen forsøgt at blive klog på, hvad det betyder for kvaliteten.