Grøn søfart – endelig!
Kommissionsformand Ursula von der Leyen navngiver verdens første containerskib drevet af grøn metanol i København
– Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer. Den globale søfart skal over de næste år erstatte 300 mio. tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer bygget sol og vind. Opgaven er enorm og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling. siger Rasmus Bjerring Larsen, klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Det første containerskib nogensinde bygget til at sejle på grøn methanol, som udleder mindst 65 procent mindre CO2, end traditionel bunkerolie. Fra sejl til kul. Fra kul til olie. Og nu fra olie til grønne brændstoffer bygget på sol og vind. Det er den omstilling søfarten nu står overfor, og som i dag tager et stort skridt fremad med indvielsen af Mærsks – og verdens – første containerskib, som skal sejle på grøn metanol. Søfarten er ansvarlig for omkring 3 procent af de globale drivhusgasudledninger, og har i alt for mange år siddet fast i den grønne startboks. Rådet for Grøn Omstilling byder det derfor velkomment, at det første containerskib, som kan sejles på grønne brændstoffer, nu er på vandet.
Midt i fejringen af skibet, der bliver af flere kaldt historisk, fordi verden aldrig har set noget lignende, erkender Mærsk, at de burde have taget klimaforandringer mere alvorligt noget før. – Nu handler det om at gøre, alt hvad vi kan. Vi kan ikke skrue tiden tilbage… desværre, siger Morten Bo Christiansen, chef for grøn omstilling i A.P. Møller-Mærsk iflg DR.
At der er ros til Mærsk fra blandt andre Rådet for Grøn Omstilling, er også noteret: – Når de har så store udledninger og så store resurser, har de jo også et ansvar. Men Mærsk trækker i den rigtig retning, lyder meldingen fra rådgiver Rasmus Bjerring Larsen.