Fremtidens Sundhedsvæsen: Ny Struktur og masser af teknologi

Artikel af Jesper Bo Seidler, Sales Director, EG Digital Welfare ApS

I debatten om fremtidens sundhedsvæsen er det essentielt, at der sættes spørgsmålstegn ved de foreslåede løsninger. Når vi ser på anbefalingerne fra Sundhedsstrukturkommissionen, er jeg overbevist om, at centralisering ikke er den rigtige vej at gå. Tværtimod bør vi fokusere på at styrke samarbejdet mellem kommuner, regioner og praktiserende læger i et gensidigt forpligtende partnerskab

ANBEFALINGERNE. Når vi tager fat på de anbefalinger, kommissionen har fremlagt, bliver det klart, at arbejdet er grundigt og velovervejet. Det bliver interessant at se, hvordan disse anbefalinger vil implementeres i den kommende ældrelov og sundhedsreform, som er planlagt til efteråret 2024. En af de mest markante anbefalinger er, hvad der betegnes som Model 1, der foreslår at samle ansvaret for sygehuse, lægepraksis og dele af det kommunale sundheds- og ældreområde på et nyt regionalt niveau.

Men centralisering af ansvaret vil ikke nødvendigvis føre til bedre patientbehandling.

STÆRKE BÅND – KOMMUNE & LÆGER. For at sikre et ensartet og sammenhængende sundhedsforløb skal vi i stedet fokusere på at skabe stærke bånd mellem kommuner og praktiserende læger. Disse aktører kender lokalområdet bedst og kan derfor tilbyde patienterne skræddersyet behandling, der tager højde for deres individuelle behov.

TEKNOLOGI EN NØDVENDIGHED. Digitale og innovative løsninger, som f.eks. EG CheckWare, har vist sig at være en reel gamechanger i denne sammenhæng. Ved at implementere online behandlingsprogrammer kan der nås ud til flere patienter – og give tilbud om støtte decentralt og i eget hjem.

Terapeut-understøttet internetterapi for mentale lidelser er et glimrende eksempel. Med digitalisering kan der behandles 3-4 gange flere patienter uden at der bliver gået på kompromis med kvaliteten. Patientinddragelse gennem digitale platforme giver borgerne mulighed for at tage del i deres egen behandling, hvilket skaber en win-win-win-situation for alle involverede parter.

BEHANDLING NÆRMERE BORGERNE. For mig er det helt centralt, at vi ser ældrepleje og sundhed i sammenhæng. Når vi skaber incitamenter for sundhedsvæsenets aktører, kan vi effektivt reducere unødvendige indlæggelser og forhindre forværring af sygdomme. Vi bør arbejde hen imod at flytte behandlingen nærmere borgerne, understøttet af moderne teknologi og digitale løsninger.

For at nå dette mål er det vigtigt at etablere et solidt fundament af digitale løsninger og en central enhed til håndtering af sundhedsdata. Hvordan denne enhed skal struktureres, er endnu ikke faldet på plads, men det er essentielt, at vi finder en løsning, der sikre en effektiv og sikker håndtering af borgernes data.

Del dette med dit netværk: