“Falcken” og etikken
Ordentlighed, værdighed og integritet,tak – lyder ekkoèt af Falck-sagen. Ingen havde vel forestillet sig, at gamle og hæderkronede Falck skulle være den case – og anledning til at danske interesseorganisationer og forskellige betydende kommunikations foraer og -foreninger, satte etik – eller mangel på forståelse af ret og vrang – aller øverst på dagsordenen.
Sagen er som velkendt, at Falck i 2014-2015 ifølge Konkurrencerådet misbrugte sin position til at presse den hollandske konkurrent Bios af det danske marked ved blandt andet at betale for spin og negativ pressedækning af Bios. Falck hyrede i perioden 2014-2015 blandt andre kommunikationsbureauet Advice A/S til at udføre denne interessevaretagelse.
Ambulanceselskabet Bios overtog ambulancedriften i Region Syddanmark fra Falck i 2015, efter at opgaven var i udbud. Bios blev i 2016 erklæret konkurs, da de ikke kunne skaffe nok ambulancereddere til at få vagtplanerne til at hænge sammen.
Nu går snakken i de danske kommunikations foraer og i organisationerne. Hvordan får vi rettet op på etikken, og hvordan genvinder vi troværdigheden efter Falck, lyder temaet.
Nu tager de afstand. Og også DI Rådgiverne giver lyd fra sig: Efter en drøftelse med Advice om virksomhedens rolle i Falck/BIOS-sagen og med baggrund i, at Advice er medlem af DI Rådgiverne er henvist til DI Rådgivernes ”principper for god lobbyisme”. Bestyrelsen finder, at den konkrete sag udgør et brud på den grundlæggende præmis i Principper for God Lobbyisme, om at man som lobbyist opretholder ordentlighed, værdighed og integritet – og noterer sig, at Advice målrettet er i gang med at iværksætte en række konkrete tiltag med henblik på, at noget lignende ikke sker igen i virksomheden.