Analyse: Unge fravælger kollektiv transport
I løbet af de sidste 10 år er andelen af unge, der tager bilen til deres ungdomsuddannelse vokset fra 16 til 24 procent. Samtidig er bus og tog blevet valget fra. DI er bekymret for, at de unge bliver vænnet til at tage bilen fremfor den kollektive transport.
I dag er der en betydelig del af de danske unge, der vælger at tage bilen til og fra deres ungdomsuddannelse. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).
Ifølge analysen er det i dag (2019) 24 procent af de unge, der pendler til deres uddannelse i en bil. I 2010 var det blot 16 procent af de unge, der rejste med bil. Og samtidig er andelen af unge, der rejser med kollektiv transport, typisk bus eller tog, faldet fra 51 til 43 procent. DI’s analyse viser også, at andelen af unge, der cykler i skole er faldet fra 27 til 23 procent siden 2010. Mens lidt flere er begyndt at gå. Tallene vidner om et markant skifte i de unges transportvaner, som kan få langtrækkende konsekvenser, fortæller direktør for DI Transport Michael Svane.
Dykker du ned i DI’s analyse finder du desuden, at der er store regionale forskelle. Hvor andelen af de unge, der tager bil ligger forholdsvist stabilt i regionerne Nord- og Midtjylland, så er andelen af unge bilister nærmest eksploderet fra 19 til 36 procent i Region Syddanmark. Ligeledes ses en stigning fra 7 til 12 procent i Region Hovedstaden og fra 19 til 21 procent i Region Sjælland.
DI mener, at det er afgørende at få stoppet flugten fra den kollektive transport. Sker det ikke, vil det betyde endnu større trængselsproblemer i fremtiden. For at bremse udviklingen mener Michael Svane, at der skal sætte ind på flere områder. – Først og fremmest er det jo vigtigt, at de unge møder et produkt og en service, der matcher deres behov. Det nytter ikke noget at tage bussen i skole om morgenen, hvis man ikke kan komme hjem om efter fodboldtræning, fritidsjobbet, drama på skolen eller bare middag hos en veninde, siger han.