2,4 km tunnel skal sikre hovedstaden ved skybrud
I 2028 vil der løbe langt mindre vand i gaderne efter skybrud på Frederiksberg og i København. Her vil et af de største skybrudssikringsprojekter, den 2,4 km lange Valby Skybrudstunnel, stå klar i undergrunden. Ny kæmpeboremaskine, der skal bore en 2,4 km tunnel fra Valby til Sydhavnen.
Tunnelen er blandt de største af de flere hundrede skybrudssikringsprojekter, der indgår i de overordnede skybrudsplaner for Frederiksberg og København. Tunnellerne skal sikre hovedstaden mod oversvømmelser ved skybrud og massiv regn.
– Hvert enkelt projekt gør en forskel, og ingen dele kan undværes, men de store hovedvandveje som bl.a. Valby Skybrudstunnel er afgørende for, at regnvandet kan ledes hurtigt væk fra byens overflader i forbindelse med skybrud og massiv regn, siger Henrik Bay, adm. direktør i Frederiksberg Forsyning, der sammen med den anden bygherre, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (Hofor), har fundet hovedentreprenøren til den omfattende opgave, hvis kontrakten lyder på 490 mio. kr.
Det bliver således et partnerskab bestående af MT Højgaard Danmark og tyske Eiffage Infra-Spezialtiefbau, der skal bore tunnelen fra Valby til Sydhavnen samt lave tilslutninger til kloaksystemet flere steder og bygge en pumpestation ved Enghave Kanal. – Så stor en opgave stiller store krav til entreprenøren, og her har MT Højgaard Danmark sammen med vores partner Eiffage Infra-Spezialtiefbau både erfaringerne og kompetencerne fra lignende opgaver gennem tiden, siger Carsten Lund, adm. direktør i MT Højgaard Danmark. Rådgiver på projektet er Niras.