Kommunal fokus på pris

Kvalitet skal vægtes højere, pointerer DI Service.

 

DI Business: Over halvdelen – 52 af 98 – af landets kommuner har udliciteret rengøringen til private leverandører. Men kommunerne lader kvaliteten komme i anden række, viser en opgørelse fra 3F baseret på aktindsigt i udbuds-materialet fra landets kommuner. – Det er meget uheldigt med et ensidigt fokus på pris. Uanset om det er private eller offentlige, der løser opgaven med rengøring, skal man have kvaliteten for øje, siger branchedirektør Mette Rose Skaksen, DI Service.

 

Hun påpeger, at en opgørelse fra DI Service og Servicebranches Arbejdsgiverforening (SBA) tidligere på året gav et lidt mere positivt billede af kommunernes fokus i valg af leverandør. Den viste, at 37 procent af de opgaver, som blev udbudt på rengøringsområdet, udelukkende blev afgjort på pris.

 

– Begge tal er alt for høje. Samtidig ved vi, at for mange kommuner i for høj grad udarbejder meget detaljerede krav til, hvordan en opgave skal udføres. Her anbefaler vi, at man i stedet udarbejder funktionskrav, så man vægter, hvad man forventer, når opgaven er løst, siger Mette Rose Skaksen, der desuden anbefaler, at kommunerne benytter sig af standarden ”Insta 800”, som kommuner og regioner i stigende grad benytter sig af i udbudsmaterialet.

 

– Det er en standard, som gør det muligt for kommuner og leverandører at aftale, hvordan rengøringen skal udføres, f.eks. ud fra hvordan de enkelte rum bruges, og hvor mange der benytter det, forklarer Mette Rose Skaksen. 

Del dette med dit netværk: