Konkurrencepost
Markedschef i Dansk Erhverv, Jakob Tietge, vurderer det både modigt og rigtigt, at der nu politisk åbnes op for mere fair konkurrenceforhold på postmarkedet. Sund konkurrence på området vil i sidste ende gavne kunderne og betyde, at servicen bedre tilpasses kundernes behov og betalingsvilje,lyder kommentaren i dag fra Dansk Erhverv.
Af Cand. Merc. Jesper Baadsgaard
Dansk Erhverv er tilfreds med den helt ny postaftale, som blandt andet afskaffer den forhadte udligningsordning, der har kunnet tvinge Post Danmarks konkurrenter til at betale et tvangsbidrag til det statsejede Post Danmark . Aftalen forringer postservicen ved blandt andet at afskaffe A-brevet, så posten er længere undervejs.
Regningen fra Post Danmarks erhvervseventyr må ikke ende hos danskerne. I aftalen har man politisk har fundet det nødvendigt at hjælpe Post Danmark, der har betydeligt underskud på driften. Og det er så fundet ved at forringe den postservice, som virksomheden skal levere til danskerne. -Det er naturligvis en skam, at det nu er nødvendigt at forringe postservicen endnu engang. Men hele 84 pct. af Post Danmarks underskud stammer faktisk ikke fra den politiske bestemte befordringspligt men fra andre områder, hvor Post Danmark selv har valgt at konkurrere med private virksomheder. Vi må have en garanti for, at disse erhvervseventyr ikke også fremover skal finansieres med nye forringelser i danskernes postservice, mener markedschefen i Dansk Erhverv.
-Vi kan kun opfordre til, at politikerne sikrer, at Post Danmark ikke fortsat taber penge på nye erhvervseventyr, der så efterfølgende skal dækkes af nye forringelser i postservicen, lyder DE udmeldingen.