EU Blomsten
I år er det 25 år siden, at EU-Blomsten, det officielle europæiske miljømærke, begyndte at spire. Siden da har den vokset sig større og større. EU-Blomsten findes i dag på mere end 40.000 produkter og serviceydelser. Også i Danmark er udbuddet af produkter, der er mærket med EU-Blomsten, steget:
– I 2010 var der 538 handelsnavne i Danmark, mens der i 2016 var mere end 3.000. Det betyder, at danskerne har fået et større udvalg af produkter og serviceydelser med EU-Blomsten at vælge imellem. Men det peger også på, at flere virksomheder oplever, at det er en god forretning at satse på Blomsten. Blandt andet internationale virksomheder, som kan se en fordel i at satse på et internationalt anerkendt og stærkt mærke, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Der findes i dag 30 produktgrupper, hvor man kan opnå licens til EU-Blomsten. I Danmark finder man bl.a. mærket på papir, sko, maling, toiletpapir, tøj og overnatningssteder. Det brede udvalg betyder, at EU-Blomsten gør det enkelt for både forbrugere og professionelle indkøbere at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.
Øget kendskab til EU-Blomsten
I takt med at udbuddet er steget, er danskernes kendskab til mærket tilsvarende steget: I 2010 kendte 29 % af danskerne EU-Blomsten. I 2016 var tallet steget til 44 %.
– Det vil sige, at næsten halvdelen af danskerne nu kender det europæiske miljømærke. Og blandt de danskere, der kender mærket, kigger næsten 4 ud af 10 efter mærket, når de køber ind. Samtidig er andelen af danskere, som ved, hvad mærket står for, også er stigende. Så alt i alt er EU-Blomsten inde i en meget positiv udvikling, som forhåbentlig vil fortsætte, fortæller Martin Fabiansen.