DI: Opgør med myter
– Vi må gøre op med myten om, at løsningen på et større velfærdspres er flere penge – for den holder ikke. Vi bliver nødt til at se på, hvad vi får for de milliarder af kroner, som vi hvert år bruger på den offentlige sektor. Så kan vi sikre os, at hver krone bliver brugt bedst muligt, siger adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.
Mere velfærd til flere borgere for de samme penge, mener DI. Vi bliver nødt til at se på de mere end 500 mia. kr., vi bruger på den offentlige sektor hvert år, mener adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen. DI er klar med nyt udspil, som forbedrer den offentlige sektor uden at øge skatter og ansætte flere medarbejdere.
Med mere effektivisering, smartere organisering og en masse teknologi vil DI nu skabe rammerne for nedbringe de bureaukratiske lag, der hver dag tager dyrebar tid fra patienter, borgere og ansatte. – Vi har på ingen måde udtømt mulighederne for at levere mere kvalitet til flere borgere for de samme penge. Vi må vise mere tillid til de ansattes faglighed og gøre op med al den kontrol og administration, de er underlagt, og vi skal lade flere private leverandører byde ind på offentlige opgaver – så kan vi nå rigtig langt. Vi må med andre ord lære at bruge de teknologier og services, vi allerede har, så lærere, sygeplejersker og socialhjælpere kan få mere tid i hverdagen til at løse kerneopgaven, siger han.
Det nye udspil bygger på tre søjler, der tilsammen skal skabe en ny incitamentsstruktur i det offentlige, så den kan levere endnu mere velfærd for de samme penge. DI ønsker bl.a. en ny velfærdspulje, der skal bidrage til finansieringen af det demografiske træk, og at udbudspligten af særligt udbudsegnede opgaver, som eksempelvis rengøring, vaskeriopgaver og vedligeholdelse af grønne områder udvides til også at omfatte kommunerne og regionerne.
DI-direktøren ønsker desuden, at der skabes endnu bedre rammer for nytænkning og digitalisering i kommunerne. Regionerne har lavet et model, hvor de sammen med sygehusene i højere grad udnytter hinandens gode erfaringer, så nye teknologiske løsninger udbredes hurtigere. En tilsvarende model bør oprettes for kommunerne.