BLOX-huset – et fysisk besøgscenter for kreative
Dansk arkitektur, mode, design, film, musik mv. får nu et fælles showroom, hvor besøgende fra hele verden fysisk og virtuelt kan opleve de danske, kreative brancher helt tæt på. Besøgscentret, som fysisk vil ligge i BLOX i indre København, er etableret med støtte fra Realdania og Industriens Fond. Driften forestås af den offentligt-private, not-for-profit markedsførings-organisation Creative Denmark, som arbejder med international promovering af dansk kreativitet som et eksportparameter, og som står bag initiativet med at etablere besøgscentret.
– Der er stor efterspørgsel efter det særlige, som danske virksomheder kan med kreativitet. Det er både efter kreative produkter som mode, design, arkitektur og gaming, og efter viden om hvordan man arbejder med design og kreativitet som forretningsstrategi og som afsæt for produktudvikling i andre industrier. Besøgscentret i BLOX bliver udlandets naturlige indgang til danske kreative spidskompetencer, og vi glæder os til at lancere det fysiske rum og den virtuelle platform, hvor virksomhederne hver for sig og sammen kan stå stærkere med afsæt i en samlende fortælling om dansk kreativitet, udtaler Creative Denmarks direktør, Majken Kalhave.
Centret bliver det første af sin art i Danmark for de kreative erhverv og vil samle aktører på tværs af adskillige brancher som arkitektur, mode og design, film, tv og animation, musik og lyd samt digitale spil og XR (virtual og augmented reality), som på trods af corona samlet set eksporterede for ca. 130 mia. kr. i 2021. Besøgscentret, som skal bidrage til vækst i de kreative erhverv samt facilitere videndeling og match-making med internationale aktører, har modtaget en bevilling på i alt 9 mio. kr.
Designbureauet YOKE (foto), der er kendt for deres interaktive koncepter for udstillings- og oplevelsesdesign, har vundet opgaven med at designe Creative Denmarks besøgscenter i såvel fysisk form som online.