Vil høste milliarder
Ny DI-Service chef har et milliardstort mål: Bedre service for færre penge
Kan det gøres både bedre og billigere? – 293 mia. kr. bruges hvert år på tjenester, hvor stat, kommuner og regioner ikke undersøger, om det kunne gøres bedre og billigere af andre. Det ville vi aldrig tillade i vores private husholdning. Sådan lyder udmelding fra Jakob Scharff, der netop har sat sig til rette i direktørstolen i DI Service. Han har et klart sigte. Han vil vise offentlige myndigheder, politikere og befolkningen i al almindelighed, at medlemmerne i brancheforeningen kan noget, som kan komme hele Danmark til gavn. – Hvis vi får lov til at byde på bare 45 procent af de offentlige opgaver, som kan konkurrenceudsættes, kan det give en samfundsgevinst på mellem 3 og 5 mia. kr., siger Jakob Scharff.
– Vi kan dokumentere, at vores medlemmer kan løfte opgaver for det offentlige med samme eller bedre serviceniveau end de offentlige tilbud – og give besparelser på mellem 10 og 15 procent, siger Jakob Scharff, der tror på, at fortsat dialog med kommuner, regioner og stat er vejen frem for at skabe den kulturændring, der skal til, hvis der skal komme endnu mere skub i konkurrence om de offentlige opgaver.
I de kommende måneder vil servicebranchen fortælle de gode historier om medlemmerne i en imagekampagne, der skal vise danskerne, at servicebranchen bogstaveligt talt er den, der får hjulene på bussen til at dreje rundt, en kampagne der fokuserer på, at Danmark ville gå i stå uden vores medlemmer til at køre busserne, rydde op og gøre rent, sikre mod indbrud, lave maden og vaske tøjet, siger branchedirektøren.