Velfærdsteknologi er hverdagskost

Ny undersøgelse viser, at næsten alle kommuner i dag bruger velfærdsteknologi som loftlifte og vasketoiletter på plejehjem og i private hjem, og ny teknologi står på spring. Afgørende for succes er, at borgerne, pårørende og de ansatte arbejder ud fra en fælles forståelse, lyder det fra forsker. Det skriver Momentum.

Velfærdsteknologi bliver et mere og mere almindeligt tilbud til mennesker, der har brug for støtte eller omsorg i hverdagen. De seneste år har kommunerne haft fuld tryk på at få afprøvet og taget velfærdsteknologiske løsninger i brug. Det er især loftlifte og vasketoiletter, som hitter, og som i dag er standardudstyr i næsten alle kommuners ældrepleje. Det viser resultaterne af en ny undersøgelse om velfærdsteknologiens udbredelse i kommunerne, foretaget af KL’s Center for Velfærdsteknologi blandt kommunernes ledere på ældre- og handicapområdet.

Forflytningsteknologier som loftlifte og elektroniske bade/toiletstole er enten implementeret eller under implementering i 98 procent af kommunerne.  Den mest udbredte teknologi er loftlifte, hvor der i 2017 er hele 28.902 taget i brug på plejecentre og i private hjem. Det er en stigning på 13 procent siden 2014.

Vasketoiletter er fuldt implementeret eller under implementering i 83 procent af kommunerne. Og 14 procent af kommunerne har dem under afprøvning. I alt er der i 2017 taget 4.577 vasketoiletter i brug rundt om i kommunerne, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2014.

Formanden for KL’s Social- og Sundhedsudvalg, Thomas Adelskov, er meget tilfreds med, at næsten alle kommuner har taget de velfærdsteknologiske løsninger til sig. – Det stemmer godt overens med, at de fleste borgere ønsker at bestemme over eget liv og gøre de ting, de ønsker, når de ønsker det, uden at være afhængig af hjælp fra sin ægtefælle, sine børn eller en medarbejder fra kommunen.

Thomas Adelskov peger på, at fremtiden vil rumme mere af den slags, og udfordringen for kommunerne er at have fokus på de velfærdsteknologiske løsninger, som giver mening for både borgere, pårørende og de ansatte:Vi skal ikke stirre os blind på bestemte teknologier, men have øjnene rettet mod de behov, vi har brug for at få løst. Af undersøgelsen kan vi blandt andet lære, at de teknologier, som slår an, er dem, som sikrer den største tilfredshed, siger Thomas Adelskov.

Del dette med dit netværk: