Resultater og image hang i laser
Da resultater og image hang i laser, satte Forenede Service en ny mand i direktørstolen. Hans Fog rettede blikket mod kernen i virksomheden, nemlig medarbejderne. Servicebranchen er speciel. Den er ikke bare ekstremt konkurrencepræget og klemt af små overskudsmarginer – den er også en branche, hvor det vigtigste aktiv er medarbejderne og deres arbejde.
Det faktum kan være dyrt at glemme. Det ved Forenede Services adm. direktør, Hans Fog, alt om, for han blev sat til at løse et meget konkret problem i den familieejede facility management- og rengøringsvirksomhed. Problemet var, at selv om Forenede Service voksede på toplinjen, haltede bundlinjen alvorligt.
Ifølge Hans Fog hang det sammen med en ”sløset” drift i den tidligere ledelse plus et tab af følingen med de ansatte. – Man kan ikke drive en servicevirksomhed, hvis ens ledelse bliver for svævende og ufokuseret. Hvis man sætter for meget i søen, men samtidig mister fornemmelsen for, hvad der sker på gulvet, går det galt. Når ens omkostninger er 80 procent til løn, er ens ansatte simpelthen det allervigtigste aktiv, siger han og tilføjer: – De ansatte skal respekteres for deres arbejde. Rengøringsmedarbejderne er lige så gode som kokken. I en servicevirksomhed som vores kan vi grundlæggende godt undvære ledelsen, men vi kan altså ikke undvære medarbejderne.
Læs hele artiklen på DI: https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2018/5/vi-kan-undvare-ledelsen–men-ikke-medarbejderne/