Når pris er altafgørende
Med afsæt i det meget omtalte DAB-udbud og Radio24syvs endeligt, sætter Jakob Scharff, branchedirektør i DI Service fokus på de mange offentlige udbud, der ofte skrues skævt sammen, når det gælder vægtningen mellem pris og kvalitet. Det skal sikres, at gode virksomheder ikke bliver underkendt på kvaliteten af deres produkter, fordi evalueringsmodellen ikke formår at indfange nuancerne i tilbuddene fra markedet, lyder det fra DI.
Sammenligningen mellem pris og kvalitet kaldes i udbud for ’lineær interpolation’ og er blandt de greb, det offentlige anvender, når de skal vurdere virksomhedernes tilbud.Nogle offentlige udbud kan virke skøre. Det ved virksomhederne alt for godt. Har man beskæftiget sig blot en smule med offentlige udbud, ved man nemlig, at pris næsten altid ender med at blive tungen på vægtskålen i den måde, offentlige udbud er indrettet på.
Tag f.eks. kommunale rengøringsudbud. Når kommuner vælger at udbyde den kommunale rengøring af skoler og daginstitutioner, er det langt fra unormalt, at pris er altafgørende, når evalueringsmodellen og den lineære interpolation har kørt sit sejrsridt. Reelt er situationen, at kommunerne helt ser bort fra kvaliteten af den opgave, man skal have løst. Der er ærgerligt for en branche, som gerne vil have mulighed og anerkendelse for at levere god kvalitet. Rent teknisk opstår problemet, fordi det offentlige ikke sondrer mellem god og dårlig kvalitet, men giver ensartede karakterer til alle virksomheder. Det offentlige bruger dermed ikke hele karakterskalaen, når de vurderer kvalitet.
Jakob Scharff: I DI håber vi, at DAB-sagen åbner op for en vigtig dagsorden, som flere nu får øjnene op for: Nemlig at mange offentlige udbud alt for ofte kun kommer til at handle om pris – og ikke kvalitet. Derfor har vi brug for at tage hul på diskussionen om, hvordan vi får offentlige udbud, som sikrer, at gode virksomheder ikke bliver underkendt på kvaliteten af deres produkter, fordi evalueringsmodellen ikke formår at indfange nuancerne i tilbuddene fra markedet.