Lovbrud – misbrug af markedsdominans
Det handler om dominerende stilling og ulovlig nægtelse af salg af reservedele til brug renovering af DSB’s IC3-tog.
Tilbage i juni 2013 afgjorde Konkurrencerådet, at Deutz havde misbrugt sin dominerende stilling ved at nægte at levere motorreservedele til Fleco. Rådet afgjorde samtidig, at Deutz og Diesel Motor Nordic sammen havde lavet en konkurrencebegrænsende aftale om at forhindre Fleco i at importere reservedelene. I december 2013 blev Konkurrencerådets afgørelse stadfæstet af Konkurrenceankenævnet, hvorefter Deutz og Diesel Motor Nordic indbragte sagen for Sø- og Handelsretten.
Retssagen har verseret ved Sø- og Handelsretten siden januar 2014, blandt andet på grund af skriftveksling vedrørende udformning af syn og skøn samt udpegning af skønsmænd.
Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jacob Schaumburg-Müller (foto nedenfor): – Sø- og Handelsretten har nu fastslået, at Deutz både har misbrugt sin dominerende stilling og har indgået en konkurrencebegrænsende aftale med Diesel Motor Nordic. De to selskabers adfærd forhindrede salg af Deutz’ reservedele til den danske virksomhed Fleco, der skulle renovere DSB’s IC3-motorer, med henblik på, at DSB selv skulle købe reservedelene til en højere pris hos Diesel Motor Nordic.
Sagen handler om, at Deutz og selskabets officielle forhandler i Danmark, Diesel Motor Nordic, i sommeren 2010 hindrede den danske virksomhed Fleco i at modtage unikke Deutz-reservedele til DSB’s IC3-tog. Deutz og Diesel Motor Nordic forsøgte via leveringsnægtelse og hindring af parallel handel at hindre Fleco i at indkøbe reservedele, der var nødvendige for renoveringen af IC3-motorerne. Deutz og Diesel Motor Nordic ønskede dermed at presse DSB til at i stedet at købe reservedelene hos Diesel Motor Nordic.