Bøde for vildledende markedsføring
Norlys Energi A/S har på sin hjemmeside markedsført sig med et vildledende udsagn om, at kunder hos Norlys kunne få en stor rabat ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys havde et samarbejde med. Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor Norlys, som nu har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner.
NORLYS POLITIANMELDT. Forbrugerombudsmanden politianmeldte kort før sommerferien energiselskabet Norlys for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Baggrunden var, at Norlys har på sin hjemmeside i perioden juni 2022 til maj 2023 havde oplyst forbrugerne om, at de som elkunder hos Norlys kunne opnå rabatter på henholdsvis 11 procent og 15 procent ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys samarbejdede med – dette i den samme periode, hvor forsikringsselskabet selv tilbød rabatter på henholdsvis 8 procent og 12 procent, hvis forbrugerne samlede deres forsikringer hos selskabet – og det uden krav om at være kunde hos Norlys.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger: – Norlys har lovet store rabatter hos en samarbejdspartner til sine kunder og potentielle kunder. Det er vildledning, fordi forbrugerne kunne have opnået næsten lige så store rabatter hos samarbejdspartneren uden at være kunde hos Norlys. Det er groft at vildlede om priser og særligt på markeder som forsikring og el, der kan være svære for forbrugerne at gennemskue.
Norlys har nu valgt at afslutte sagen ved at betale en bøde på 3 millioner kroner. Bøden er beregnet efter den nye skærpede bødemodel, der trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022. Ved beregningen af bøder efter den nye bødemodel lægges i højere grad end tidligere vægt på virksomhedens størrelse (omsætning). Det er der lagt vægt på i udmålingen af bøden til Norlys.
IKKE ENIG: Der er 290 kunder, der har benyttet tilbuddet gennem Norlys. – I bagklogskabens klare lys ville vi gerne have formuleret os mere præcist, men det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke har haft nogen intention om at vildlede, og jeg kan kun beklage, hvis det har kunnet opfattes sådan. Så snart vi blev opmærksomme på synspunktet, tilrettede vi budskabet, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.
– Vi er ikke enige med Forbrugerombudsmanden i, at der var tale om vildledning, og det har vi naturligvis haft en grundig dialog med ham om. Men for at få afsluttet sagen, har vi valgt frivilligt at acceptere det bødeforlæg på 3 millioner kroner, som Forbrugerombudsmanden er endt med at præsentere os for, siger Mads Brøgger.