Utilstrækkelige el-investeringer, netselskaber nøler!

Netselskabernes milliarder hamler ikke op med Danmarks voksende el-forbrug. Selvom netselskaber har skruet op for investeringer i elnettet, er det langt fra nok. Der er risiko for, at elnettet ikke vil kunne rumme den nødvendige kapacitet, og tilslutningstider vil bremse den grønne omstilling. Så klar lyder meddelelsen fra Daria Rivin, Seniorrådgiver, og Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling

I debatindlæg i Altinget den 10. juni 2024 skriver de bl.a.: Danmark er et af de lande, der forbruger allermest og har et af de højeste klimaaftryk per indbygger i verden. Med vores mål om at blive klimaneutral i 2045, er vi fra dansk side nødt til at sætte tempoet op i forhold til den grønne omstilling.

Særligt en ting står i vejen for omstillingen og kan i visse tilfælde være med til at bremse for elektrificeringen af samfundet; Den langsommelige og indviklede proces med at få tilslutning til elnettet.

Netselskaber sætter tempoet. Netselskaberne er monopoler. Derfor er det i høj grad dem, der sætter tempoet for, hvor hurtigt forbrugere, virksomheder og industri kan få grøn strøm, når de bliver tilkoblet elnettet. Flere netselskaber, såsom N1 og Cerius-Radius, opjusterer investeringer i elnettet med store milliardbeløb frem mod 2030. Men kigger man på den nye Klimafremskrivning 2024, er der meget der tyder på, at investeringerne langt fra vil være nok. Derfor er vi stærkt bekymrede for, at elnettet ikke kommer til at være dimensioneret til den nødvendige kapacitet, der er brug for frem mod 2030 og derefter.

Tager vi transportsektoren som eksempel, går elektrificeringen af vejtransporten langt hurtigere, end det var forventet for bare et år siden. Danmark er et af de bedste markeder at sælge elektriske køretøjer, sammenlignet med andre lande i Europa. Elektriske lastbiler sammenlagt kommer til at være billigere end diesel inden for den nærmeste fremtid.

Tilslutning er altafgørende. Et stigende antal vognmænd er klar til at investere i el-lastbiler. Men nu er rækkeviddeangsten i højere grad blevet erstattet af tilslutningsangst, og det kan i visse tilfælde afholde vognmænd fra at investere i el-lastbiler. Det samme gælder for udbygningen af VE-anlæg. For hvem har råd til at have en vildmølle stående, der ikke er koblet på elnettet? Tilslutningstiderne kan derfor ende med at være flaskehalsen, der bremser op for omstillingen og elektrificeringen af samfundet.

Det er vigtigt at holde omkostningerne for elnettet nede for forbrugerne, men det er afgørende at netselskaberne investerer i den kapacitet, der rent faktisk er brug for i fremtiden. Klimaforandringerne vokser, mens ansvaret for at sikre en hurtig grøn omstilling og nettilslutning forsvinder mellem politikere og monopolselskaber.

De to debattører slutter: Tiden er ved at rinde ud. Tålmodigheden er ved at rinde ud. Det er på tide, at der tages ansvar. For en forsinkelse af den grønne omstilling vil være så dyr, at ingen har råd til at betale i sidste ende.

Debatindlægget kan du læse i sin helhed her: Netselskabernes milliarder hamler ikke op med Danmarks voksende el-forbrug – Rådet for Grøn Omstilling (rgo.dk)

it.

Daria Rivin, Seniorrådgiver, og Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling

Del dette med dit netværk: