ITB wake up call
Hver tredje virksomhed kan være truet. Selvom der er kommet større fokus på digitalisering og forandring af kerneforretningen, er der stadig ca. en tredjedel af de danske virksomheder, der kun har en basal digitalisering af deres forretning – typisk et økonomisystem og e-mail. – Mange virksomheder har taget det første skridt, og har digitaliseret dele af deres interne processer, som f.eks. økonomi. Men alt for få udnytter det fulde potentiale, og det er et problem i det benhårde udskillelsesløb, der kommer til at foregå i løbet af de næste år. Får man ikke digitaliseret sin forretning i tide, risikerer man at dø, udtaler Cecilia Bonefeld-Dahl formand for ITBranchen.
PWC’s rapport viser da også, at 48% af toplederne er bekymrede over den hastige teknologiske udvikling. I 2015 var blot 33% bekymrede over teknologien. – Flere virksomheder og brancher vil blive truet på deres forretningsgrundlag af nye innovative spillere og digitale konkurrenter. Det ser vi allerede indenfor f.eks. detail, taxi og hoteller. Derfor ligger der også et stor ledelsesansvar i at sætte sig ind i de digitale muligheder og justere sin strategi efter en helt ny virkelighed,” siger Cecilia Bonefeld-Dahl.
Digitalisering skal ifølge Cecilia Bonefeld-Dahl være en lige så naturlig del af topledelsens fokus som vækst og kundetilfredshed. – Danske virksomheder har traditionelt set it som noget, der øger deres effektivitet og sænker deres omkostninger, og det er også et vigtigt fokus. Men de bliver nødt til også at se digitaliseringen som en mulighed for differentiering og vækst. For danske virksomheder skal tænke konkurrencen globalt. Der står nemlig allerede nu udenlandske og fuldt digitaliserede spillere klar. Og de spørger ikke om lov, før de tager dine kunder, fastslår hun.
Det er derfor vigtigt, at ledelsen skaffer sig den rette digitale viden – enten ved at opsøge viden selv, eller ved at ansætte folk i topledelsen med de rette digitale kompetencer. – Få evt. hjælp til at tænke ud af boksen i din ledelse og skab et rum, hvor man frit kan diskutere, hvordan I ville kunne disrupte jer selv og branchen, hvis det blev nødvendigt. Og overvej at etablere en separat organisation, der kun har til formål at skabe innovation og differentiere jer digitalt, afslutter Cecilia Bonefeld-Dahl.